Monday, March 23, 2009

Death....

Apa perasaan korang kalao pikirkan mak ayah korang, kalau masih ada... akan sampai juga masanya tuk pergi.

You know what I mean. That morbid feeling of death and how it can creep up on us anytime.

Well, petang tadi, aku balik rumah, dapat panggilan, my eldest uncle on my mom's side passed away. Mummy aku yang call. Suara dia memang sedih sebab another one of her brothers gone.

So sampai rumah je, siap, and then temankan orang tua aku ke rumah sedara mara aku. Yerlah... jalan nak masuk sampai ke dalam Kampung Jawa kat Klang tuh gelap, dan kedua orang tua aku pun da in their 60s, so berat nak bagi meka drive jauh waktu malam.

Sampai tuh, kita biasa la. Walaupun beragama Kristian, we pay our respect by lighting joss sticks, to pay homage to the deceased.

Then masuk to the casket in the hall. My mom diam je tengok abang dia kat dalam tuh. Aku rasa sedih tengok mak aku. Aku bayangkan... aku adik beradik berdua je, aku ngan akak aku. Tatau la apa perasaan aku kalao aku kena tengok akak aku pergi.

So aku peluk my mom and kissed her on the top of her head dan hanya mampu kata, "It's for the best... " Bodoh kan. So cliche. Tapi nak cakap apa lagik.

Then my mom, dalam nada suara biasa je, very matter of fact said, "One day, it'll be me and your papa in there..."

Aku rasa nak nangis meroyan meronta gila time tuh. Aduh. Sayang sayang orang tua aku, tak terbayang saat tu tiba nanti.

Aku hanya mampu peluk my mom, and say, "That's why we should enjoy life as it is now, that we have each other. Life's just too short."

And peluk lagi my mom.

I hate funerals. They make me go all whacked for weeks and all I can do is start thinking about death, and wondering if I'm ready to deal with it when the time comes.

But one thing about death, it makes you think more about life. And aku semakin bersemangat nak usaha tuk berjaya. Not for anything else, but to provide them a better life while they're still with me. Tak mungkin aku dapat membalas jasa ayah dan ibu aku. But I want to do whatever it is I can for them.

Spoil mood sat kan....

Ok la.. tamau sedih sedih.

Hilangkan rasa rasa curiga, duka dan nestapaaaaaa... mari kita menyanyi lagu sha na na na naaaaaaa... merasalah Amy Mastura da rasuk aku lak.

Anyway, sesi one on one ngan pelajar diadakan lagi hari ni. Dapat nasihat, serta dengar luahan perasaan another student. Seriously I wish I could help these kids more.

Eh ok la.. aku cita lebih pon korang tak dapat tengok.. kena tunggu layan Diari.

So sapa tunggu senarai lagu-lagu tugasan minggu ni... here it is.

Lagu tugasan Konsert Akademi Fantasia 7 - Minggu 3

Hafiz - Mat Disko (Sudirman)
Akim - Anak Gembala (Sudirman)
Yazid - Pawana (Search)
Qhaud - Pilihlah Aku (Latiff Ibrahim)
Obri - Abang Beca (Broery Marantika)
Aril - Andainya Aku Pergi Dulu (Alleycats)
Sidi - Hanya Di Radio (Headwind)
Claudia - Lama Tak Jumpa (Zur Eda)
Zizi - Ini Rindu (Farid Hardja)
Rubisa - Angan- Angan Raja Ema)
Isma - Rambu Ramba (Norshila Amin)
Rini - Seloka Cinta Remaja (Seha Freedom)
Aishah - Mata (Nor Kumalasari)

Merasalah katanya hampir semua lagu aku leh nyanyi sekali ok. Ingat lirik katanya. Nampak sangat aku nih da kertu!

But honestly, lagu cam Ini Rindu, Rambu Ramba, Angan-Angan dan Andainya Aku Pergi Dulu memang kesukaan aku time growing up. Amik ko pecah lobang umo aku 33, having lived through zaman-zaman tuh.

Tapi yang besh nya, Anak Gembala. Aiyo... tu la antara lagu-lagu Melayu aku layan ok! For your information, minat aku pada muzik Melayu, mula berputik when I got my first Sudirman song. Time tu ngan tak pandai berbahasa Melayu, aku banyak belajar dari lagu supaya dapat sing-a-long. Toyol, Balik Kampung, Chow Kit Road dan Basikal Tua, selain dari Anak Gembala yang aku ingat abih!

Competition wise aku cuma persoalkan lagu tugasan Obri je. Tapi aku tau Acis mesti wat arrangement power, so mungkin feel lagu tuh leh ubah kot tuk menyesuaikannya sebagai lagu pertandingan.

Eh ok la.. malas tulis pepanjang. Korang layan Diari. Da sapa peminat Faz, tunggu entry aku esok. Ada something special!

Good night guys... and be safe.


19 comments:

cayalah joe.. minggu ni seme lagu masyuk2... lagu raja ema pun ade... seronoknye aku

i'm sorry to hear that.
take yr time.
i'll be waiting. ;)

joe , takziah. sorry to hear that. be strong bro. family first. others are not as important as your family

sorry joe.. be strong k..

eh joe, nak suggest leh x.. kat faculty tu, buat la skali skala session tgk perfomance yg world2 kat tv, bia student leh study, macamane level2 performance yg world tu.. takde aa syok sndiri sgt mereka tu nnt...

ade je student2 dlm AF tu yg mmg exposure die pada pformance level2 world tak byk wpon nyanyi best.. so tunjuk la sket kat die2 tu ye..

takziah 4 u fmily......
stiap yg hidup psti akn m'nggal...
so,be strong.....
kita kn ingt...
kita smua ni milik Dia....
bila2 msa ja kita bleh di ambl....
hargailah mereka yang masih hidup.........
u go joe....

i am sorry joe.... be strong for the living..

TAKZIAH.

ps- nanti jgn lupa sal citer faz yg ko promise tu.. tq

Joe,takziah atas permergian ur uncle.Terharu baca apa ko tulis tuh.

When we lose someone we love, it seems that time just stands still. Condolence to you and family.

YEAHHHHHHHHHHHHHH


XSABAR NIH


NK TAU PSL CITE KAK FAZZZZZ

serius konsert ke 3 akan menjadi hambar kalau lagu zmn 75- 80 an ni depa bawa tak best...(bawa sumbang mambang)

-frodo-

very sorry about your uncle

be strong ye joe :)

joe, condolences to you and your family.
*here's a big comforting hug*

i agree with kurt koden!
paling bodoh pun bagi tengok American Idol la. bukan nak compare Malaysians dengan Americans, tapi compare teknik nyanyian, cara persembahan etc. In creating our own standards sometimes kena tengok gak standards yang orang lain dah set so we do not get left too far behind (walaupun kuantiti penyanyi realiti kita yang betul-betul bagus, hmm boleh kira sebelah tangan)

btw,
i pun bleh sing along almost all of the songs on your player, tapi I'm wayyyyyy younger. so takpe joe, tua di umur, muda di hati ;)

This comment has been removed by the author.

hi joe. stay strong always.
btw, no updates from fazura?
bye

sorry to hear about ur uncle.

btw, bukan org 30-an je hafal lagu2 nih...i pon hafal wpon umur tak 30an lagik coz these songs are great. x sabar tggu sabtu nih :)

Tahziah utk ko.. Bersabarla ek.. Huhuhu.. Bila nak dtg Puncak Alam ni??

Joe,
My condolence to your uncle's family and my prayers are with you and your family through these trying times.....