Saturday, March 27, 2010

Menanti Kasih

Korang nak layan cita yang erm... agak mistik tak?

Ni bukan cita baru... tapi tak ramai tahu.

Korang ingat tak lagu Aku Tak Biasa. Penyanyinya Alda.

It was like one of the most popular Indonesian songs I think about 10 years ago.

Anyway, I cam across this other song from a friend. Tima kasih Helmie for it. Aku tak penah dengar lagu ni sebelom ni. It's this haunting melody from Alda yang ramai tak penah dengar. There was never a video for this song too, but I found this fan made video of this song. So korang layan. Just click play sambil baca cita aku agik kat bawah.


So anyway, kisahnya.. ni antara lagu terakhir yang di rakam oleh Alda. Because in December 2006, she died in a hotel room. True story. Korang carik wikipedia - Alda Risma baca sendiri. Apparently she was initially thought to have died from an overdose in a suicide after kesan-kesan suntikan ditemui on her.

Later however, her boyfriend was implicated or something.

Now, if you're listening to the song, you'll notice something strange about the lyrics. Ni lirik lagu Menanti Kasih kat bawah ni.

Malam sunyi kusendiri
Duduk sepi diatas pohon
Kubiarkan rambutku terurai

Tanpa kaki kelelawar
Anjing dan bulan purnama
Kumenanti kekasihku
Yang belum mati

Reff :
Kapan mati kekasihku
Kumenanti kau disini
Ayo mati bunuh diri
Agar kita jumpa lagi
Seperti dulu

Mana mungkin kukembali
Hidup lagi seperti dulu
Kecuali engkau mati
Mohon mengerti


How true is this, I don't know. The whole story about Alda and this song. I found a version of this song which sounds the same here.



The title here is Rintihan Kuntilanak and is supposedly performed by The Panas Dalam. I don't know if it features Alda or not, ataupon this is a cover or anything. Tapi ada perbezaan sikit, especially in the lyrics. In the third line of the chorus, 'Ayo' or ayuh, digantikan dengan kapan mati lagi sekali... and the third line berganti with the first... takde 'bunuh diri'.

So I'm guessing The Panas Dalam covered this song. Entah. Anyone have further info?

Apapon I love this song. Seram sikit, tapi sedih.

My song of the moment (minus gelak yang sesuatuh tuh yang tak sesuai nak dengar nak feeling emo malam-malam, and part of the lyrics like tanpa kaki and rambut terurai... imaginasi aku menggila sikit)

Hah... kira ni love song kak ponti la nih... (ala ala Annie Lennox Love Song For A Vampire temanya tapi I like this for it's simplicity of humanizing something almost demonic when it comes to love)

Eh.. sebut kak ponti ke kunti ni... kan biasa ada bau kemboja kan sebelom meyerang nya bau yang hazab bagai.

Saja nak tie in... aktiviti aku malam semalam. Erm.. untuk apa ek. Jangan speku. Ni bukan mandi bunga. Ni bukan tuk berubat... ni bukan tuk mak esah.. kot.. heh! Biasalah.. sapa baca Twitter aku tau la (sini pon aku ada sebut) ada kawan aku ada masaalah sikit, so bak dia gi berubat sikit.


Ok ok... da abih cita ala Mastika tuh, mai kita go on to Akademi Fantasia. Diari malam tadi, on the last day before the horror.. I mean the concert yang kedua.

First layan Diari.



Now the daily observations.

*Baru aku perasan. What's with the canned applause at the start of Diari. Ala... rakaman bunyi orang tepuk tangan. Erm... perlu ke?
*Heh... yang pentingnya Ninie masuk Akademi promosi Adidas Action 3 as well as Project Alpha. Amik ko - sapa agik ek bloggers yang terlibat dalam Project Alpha musim kedua ek (wat muka inesen) Eh Ninie, aku tak carot ko ek... ko risau sangat masuk Akademi kang aku carot dalam blog (kita kan kawan.. heh!) Lagik pon seronok tengok bebudak kena dera ngan pose yoga ko bagai.
*Alamak... moto lak mula cakap. Hina gila siot. Dari kamera da dok diam tetiba nak promo motor bersuara lak. It's kinda retarded, don't you think?
*Erm.. aku baru perasan. Diari hari Jumaat... tapi kenapa semua bebudak laki pakai baju Melayu dan tapi dak pompuan semua? What's with pesen bebudak pompuan??? Pelik gila with fugly dressed and belted.
*Norman - hari ni ko memang meletop carot bebudak. It takes that to get these kids to understand the business isn't as easy. Ajar bebetol sikit bebudak ni yang rasa nak enjoy je keja. Ptooihhhh... ingat senang ke? Jap jap... ala... rupanya wat gimik je... dalam evaluation tenaga pengajar adalak tamu in David Arumugam. Nice, good guest, but too bad bad timing.

Since aku sebut Project Alpha musim kedua, ni ada sikit info. Ninie antara tujuh blogger yang dipilih untuk rancangan realiti online nih. Azwan Ali pon ada... dan ramai lagik la... and of course, the final episode (save the best for last katanya, will be mine, ketika ujibakat di Sarawak (korang ingat tak aku gi sana)

Apapon, pelancaran musim kedua Project Alpha which is hosted by Jojo Struys (kecuali episod aku, aku syok sendiri menggila depan kamera) akan diadakan tak lama lagi. They're having a bloggers launching - so kalao korang nak join aku dan bloggers lain tuk meraikan the launch (and get a free movie pastuh), SILA KLIK SINI. Go there for more info ok... dan harap-harap kita semua berjumpa sana.

And that's all for today. Esok posting agik!

6 comments:

Fuuuuuuhhh, lega! ;)
Yoga class free setahun, nak?

(Some of) the AF8 kids are more fit than I thought sebenarnya..

See you at the Project Alpha launch, Joe!

Geram!!! Aku terkena dengan link "berubat" ko tue...huhuhh...

mangkuk lah wehhh ... hahahhaha. giler seram lagu bunuh diri ni .. hahah ...

hari yg I terlebih rajin datang office sorang2 la plak terbaca post yg mistik ni...lomahh betul la...

project alpha ni dah boleh tengok ke belum eh?

aku tanya kakak indonesia kt umah ni pn ckp psl kisah pbunuhan alda ni. kecoh kat indonesia dlu katanya... elok la sgt dia pn sama cam ko ngan juan dok suka sakat psl kak ponti mengurai atas pokok, hahaha. i wonder since dia dh mati n murdered lg... adakah skrng dia btul2 dh jadi mcm lgu dia tu? *gigit jari* thanks for sharing the song though :)