Saturday, March 20, 2010

Fear

So, first of all, let me assert my firm belief that the only thing we have to fear is fear itself -- nameless, unreasoning, unjustified terror which paralyzes needed efforts to convert retreat into advance.
Franklin D. Roosevelt

Why did I start with that quote? Senang je. Seminggu lebih ni kecoh je pasal groups Facebook hentam wartawan hiburan.

Tuk aku camni la.. pandangan aku.

I am not on either side. Why?

For me, first pasal group tu, ada kesalahan. Penggunaan gambar-gambar peribadi, for me is low. This is just wrong and violates a person's privacy. Terus ada yang mesti kata tapi ada artikel pakai gambar Facebook dan peribadi artis yang online... kan?

Well, two wrongs don't make a right. And for me personally, and professionally aku tak percaya bab nak skodeng page Facebook ke Myspace artis tuk carik bahan gosip. Actually, gosip pon bukan keja aku sangat - cuma aku ada column gosip jerk. But let me get into that more later.

Another thing is, the language used, and the things said. Erm... using foul language and swearing at someone you don't know and is not even in the public limelight is... well... uncalled for.

But then again - that's just my opinion. Lagikpon, siapa yang anonymous yang bukak group tu mungkin punya tujuan lain, dan ramai-ramai yang mengikut blindly could be manipulated towards the agenda of someone. Spekulasi saja.

Dan aku paling kesian - bukan je ada kengkawan tak besalah tak kena mengena pon jadik mangsa, ada yang moka bukan wartawan hiburan pon kena tempek sana. Aduh. Kesian kesian...

And another thing. Tak pasal-pasal, Ammar dan awek dia lak kena salahkan. Memang kalao ikutkan yang disenaraikan, it looks like that was the initial agenda, as ramai yang tulis pasal kes tu pada mulanya, kena. But not only terbukti skang bukan meka disebalik Facebook groups tuh, tapi.. tuk aku the hatred has since shifted focus to a more general theme. For a reason.

Now the other side of the story.

Aku paham ketidakpuasaan hati pihak-pihak kat dalam Facebook groups tuh.

Aku penah luahkan sendiri, cita atau benda yang aku sendiri kurang senang dalam suratkhabar - dan benda-benda tuh aku sendiri cuba elak dalam penulisan aku.

Saniboey slalu tulis dalam blog dia pasal check and balance. Which is sorely missing in a lot of stories today - especially those dealing ngan isu yang panas.

Then there's the gossip columns yang tak pakai nama (ampun ek kawan kawan aku, bukan mencarut tapi pandangan je). Why the need for that? Masa start column dulu, aku berkeras letak nama aku sana, sebab tuk aku, tu kredibiliti sebagai wartawan. You take responsibility for what you write - not hide behind a pseudonym.

Tapi soal tu - tengok la blog-blog yang nak wat duit. Senang je wat gosip sana sini, padahal meka tak perlu berdepan dengan artis-artis itu. Aku dan ramai kawan lagik wat gosip berdepan tau (malu dowh kalao penulisan kita hangsuang - kecuali kalao memasing muka Tembok Besar Cina la)

Then there's the skewed stories. Cita cita yang memang ditulis dengan satu agenda - untuk ke arah melahar seseorang.

Aku sendiri penah kat blog ngamuk pasal tulisan orang tertentu - yang aku rasa tidak sensitif, tidak membuat research, and simply bias demi nak sensasi kan cita sampai tidak endah soal etika.

Yes... there are a lot of reason why orang boleh benci wartawan hiburan. And some of them misplaced - kerana their PERSONAL tak puas ati sebab tak menyanjung idola meka.

Namun, untuk aku, jangan samakan semua. Artis kat sana ramai gak yang lahar gak. In other words, don't generalize. Bukan semua wartawan itu tak berpendidikan, bodoh, malas, cedok, hina (dan teruskan segala hencapan dan kutukan sendiri).

Sama gak bukan semua wartawan anggota WHAM - Persatuan Wartawan Hiburan Malaysia.

Dan bukan semua yang setuju dengan kata-kata presiden WHAM Fauziah Rauf yang aku rasa, with all due respect to her - not very intelligent. In a nice way of speaking.

Ramai dak baru skang... kalao tak jadi wartawan pun, nak jadi wartawan sendiri berhad - tu yang tumbuh blog like fungus fertilized by extra strength shit. Dan tak semua yang penah lalui pengalaman kerja ini yang sebenarnya.

Aku dok 14 tahun da pon, banyak lagi kekurangan. Banyak lagi masih belajar. Mana taknya... memang aku penah cover news, sports, crime, courts, business... you name it.. I've done it in training for al these desks (nangis ok kena dera masa start dulu). Gaji lak zaman tuh, jujur.. basic cuma RM790 tuk tahap STPM/Diploma. Plus overtime dan allowance, tolak EPF, Socso dan sebagainya - take home pay time aku start in 1996 tuh dalam RM900 je. Cukup-cukup nak menampung perjalanan naik bas masa aku mula ada cadet journalist dari Klang ke Petaling Jaya, serta kos bas atau teksi ke assignment buat beberapa tahun pertama.

Tu lom agik masuk kos makan minum, belanja biasa-biasa...

Sakit!

Tapi aku wat demi cinta pada this profession. I love writing. I love learning and sharing what I've learned. Zaman Features dulu nak tulis pasal cataract surgery nangis dowh! Heh... memang sakit dibuatnya aku kena tulis a two page spread detailing things - for me to understand the topic and to get people to understand.

And I love music. Which is why I studied Sound and Audio Engineering - so takde (walaopon masih ada yang cuba) yang berani kelentong bila ajak masuk studio ke mintak aku wat review.

It was hard.

Sakit.

But I did it.

And time cover isu Reformasi dulu.. lagik sakit. Penah dikasari pihak tertentu, penah kena kejar nak kena bantai, penah kena simbah air dari cannon FRU (pedih dowh.. sib baik aku kena sikit je). The hazards of the job. Time tu paling banyak aku belajar, cause I had the pleasure of working with friends and colleagues dari international news agencies like AP, AFP, Reuters and even CNN (masa tu Maria Ressa) dan ABC Australia.

So I try my best - and aku sedikit sebanyak sedih keadaan ni jadik. Betol kata Saniboey tuh. Maybe we should ALL take a step back and look at ourselves. Kaji kenapa masyarakat menyampah sangat ngan elemen tertentu dalam our profession.

At the same time, masyarakat at large pon, jangan la hipokrit. Aku tengok ada je yang yang complain pasal tuh nih - tapi meka la consumer berita sensasi yangs sebenarnya. Remember masa sekolah kita da belajar pasal supply and demand.

Ko kutuk camna pon ko nak baca, camtuh la jadiknya.

Hakikatnya orang kita sememangnya obsessed ngan elemen sensasi dalam hiburan. Nak wat camna. Lagik mengarut, lagi mengaibkan lagik ada yang nak baca. That is the reality.

Kalao tak - kenapa Mastika at the top of the best selling magazines lak kan... dah nampak orang kita secara overall suka bebenda camtuh. And entertainment magazines semakin bertambah title kian hari sebab it's easy to sell. Hakikatnya...

But having familiarized myself with the online community, dengan aktif dalam forum Cari, dengan communicate ngan ramai peminat seni tanahair, I understand both sides of the story.

All I can say is, pada keluarga aku dalam wartawan-wartawan hiburan Malaysia, kita tengok sendiri apa kena dan apa tak kena ngan kita, ok? We cannot be defensive all the time and say we did no wrong.

And for those yang sanggup dengar aku, belajar tuk distinguish yang mana intan dan yang mana kaca.

Aku mulut leh tahan gak, dan penulisan aku dikenali kerana kepedasan. Artis pon ada yang memang lahanat yang hipokrit dan depan dunia umum, wat cam malaikat - padahal? Banyak rahsia aku pegang sejak dulu.

Bila aku penah berhenti seketika dari aktif menulis tuk setahun, untuk mendalami urusan syarikat sendiri, serta lebih fokus pada kerja behind the scenes, banyak lagik ilmu aku dapat - more than when aku freelance selama ni tuk kerja sebalik tabir.

Hakikatnya, entertainment - seperti dunia lain - tidak sempurna. Keja wat liputan politik lagik sakit hati dulu.

But then again, it's not a perfect world. Nothing is as you hope or want.

So make the best of it, and be intelligent enough to realize at the end of the day, it's what you make of it.

For me, aku jauhkan diri aku dari isu ni selama ni simple je.

Aku sokong kawan-kawan aku yang diaibkan, tapi pada masa aku sendiri tidak mengaku atau punya keinginan sertai WHAM. WHAM dulu pon masa aku tulis mengkritik pasal AIM sampai aku kena ban, ada sapa yang amik pot? Tau la kalangan wartawan aku tak influential. Yang lagik sedih ketika AIM 13 yang aku di ban (walaopon ketika tu bukan je aku anggota Akademi, juri AIM, ahli media dan juga orang sebalik tabir industri muzik) - tak seorang pon teman wartawan backing aku isu-isu yang aku raise up.

Instead, beberapa bulan lepas tu, sifu M. Nasir, abang Farihin, arwah Loloq, dan ramai lagik otai dalam industri muzik yang backing pendapat-pendapat aku. Akademi pon meminta maap, dan beberapa bulan kemudian sebelom AIM 14, banyak peraturan diperbetulkan.

Syukur. Demi cinta pada dunia muzik.

Demi cinta aku pada dunia seni, pada bidang hiburan ni - bukan pada dunia glamer ke duit ke... aku masih bertahan.

Skang lak, ada yang warning aku, jangan lantang bersuara sangat. Tengah panas ni, kang ko kena kaitkan sekali.

Again... the only thing I have to fear, is fear itself.

So I will do with what I think is right, and proceed without fear. Kalao ada pihak yang nak amik kesempatan melahar aku, so be it.

But I think in the long run, people have to be smarter, and not be manipulated. Not just by the media that they say they hate, but also those yang mainkan sentimen kebencian ini untuk kepentingan peribadi.

Aku tatau la kalao ada artis yang rasa diaibkan oleh aku. Setakat ni, most who have gotten to know me, have no problems with me whatsoever. Lain la kalao ada yang takot bayang sendiri takot ngan apa aku tau pasal hidup rahsia meka sebalik glamer dan ke-gah-an nama mereka sebagai selebriti.

Fasha? Azwan? Ammar? I talk to all of them - and I keep my personal views and feelings to myself. Nak ban? Aku tak puas ati? Tak perlu pun aku rasa. Ramai lagi yang wat perangai terlepas sebab pandai beli 'hati dan perasaan' pihak tertentu. Aku ok je ngan semua nama aku sebutkan.

Aku tak ugut, aku tak tabur pasir kat periuk nasi orang. Biarlah...

Cuma.. pada golongan 'artis' tertentu (senang sangat skang nak gelar artis, kan?) beringat la sendiri. Kalao masuk dunia hiburan ini, jangan rasakan semua kena puji dan bagi peluang je.

Aku sakit hati gak ada artis yang nan hado ni kekadang demand coverage bagai and sentap kalao tak dapat walaopon hasil keja nan hado.

For me at the end of the day - talent speaks. How many time do I have to say that.

Biar radio ke TV tanak main ke tunjuk moka ko, biar orang tanak tulis pasal ko, kalao ko berbakat, jelek mana pon orang akan hormat kat hasil kerja seni ko. Yuna, Zee Avi, Najwa, Bunkface... those are names aku kagum sebab they made it for their talents. People like Malique yang memang aku interview ok jerk, takde hal... tapi media shy... those are the ones who have talent and let their work speak.

Does that mean aku bantai yang nan hado? Nope.

Ada beberapa artis yang naik light-light sebab kuat bodek, kuat bagi hadiah, bak berjalan dan sebagainya - tak ke mana in the end. Aku sendiri penah kena tawar trip nak melancong untuk shopping - tapi aku tolak.

Hinanya aku rasa, harga diri aku leh dibeli ngan wang Ringgit.

I am not perfect, but I know right from wrong. And if someone doesn't understand that - then so be it. I will not fight people who don't get it in the first place.

So to all - just enjoy yourselves. It's only entertainment. You are being manipulated whichever side you choose. If you want to so right the wrongs of the world (baik wartawan ke peminat dunia seni) then go do something else.

Heh... ni first and last time aku nak bersuara pasal hal ni, mintak mintak takde follow-up apa aku katakan.

Anyway, sorry pada kawan-kawan yang membaca aku slow update beberapa hari nih. Kira ari ni baru aku bebetul rasa sihat kembali.

Tiga empat hari aku down gila sebab blood pressure aku naik sampai 150/90. Sakit dada dan sebagainya. On medication so ting tong jap.

Semalam, si Scha mesej aku kat Blackberry Messenger. Kelakar dia. Ni part of mesej dia (sorry Scha, aku nak kongsi gak sebab ko bagi aku gelak).

Heh... ni mesti kes dia diagnose blood pressure aku naik sebab kena wat liputan dan ikut Akademi Fantasia. And honestly, I don't think she's wrong. Kali ni memang ramai yang hazab.

Hakikatnya, seriously, six months from now, ramai akan dilupakan oelh orang ramai pon (proven in seven years of the show sebelom ni).

Thanks Scha for making me laugh and I love you to bits, woman!

Anyway.. sapa nak layan Diari semalam, here it is. Stress aku rasa tengok bebudak ni satu lagu pon susah nak prepare in four days.

Nak lempang pon ada rasanya (tu komen aku sebagai peminat show ye, bukan wartawan - heh!)

Dan kalao sapa kata sapa aku nak judge bebudak nih semua kasar ke haper... hello... at the end of the day, the face the worst critics - peminat seni suara tanahair. So your opinion, like mine, hardly matters. Though mine is a bit more accurate as history has proven.




PS - Maapkan bahasa dan point yang tunggang langgang, aku blog ni aku tak susun ayat ke apa sebab ni ibarat diari peribadi aku yang aku benarkan orang baca. Malaih aku nak dok edit bagai.

Lagikpon, tengah melayang pas makan ubat tadi. Heh!

PPS - Kenapa la bebudak ni diberikan baju meraih Afundi tuh. Buruk sungguh!

5 comments:

joe, u kurangkan hisab rokok le!!! minum teh misai kuching, it helps dear n jgn terlalu fikirkan benda tak penting, wat stress je!!! frm kaklynn, cat-city

thanks kak lynn. rokok susah la. but lain slowly ubah2.

Joe - I think I have to suggest this. Please get Wham to announce siapa yang "under" diorang and sapa yang tidak because everytime she makes a statement, she is making in on behalf of all the ent journo in the country you know. If some of you does not agree with the association, please make sure she does not represent you guys. Or at least .... pick la a new president, a president yang lebih relevan.

What you are saying here is sangat-sangat correct. Aku setuju sepenuh nafsu lah ni. :)

ewww... aku ignore je wham ni nok. they have never helped me as a journalist - perlu ke time meka nak meroyan aku nak backing.

Joe for yr BP tu...amalkan minum this concoction....green apple+cartot+celery juice...guna juice xtractor...kalau guna blender kena add water..nanti diluted sgt pulak...give it a try....many have tried n found it works...kalau susah sgt ko amalkan mkn green apples tiap2 hari...oh btw...jgn add sugar to the juice ok!