Sunday, June 04, 2006

Konsert minggu pertama Akademi Fantasia

Seperti yang dijangkakan, there was an elimination (padan muka sapa terkejut, tak baca posting aku awal-awal untuk elakkan dikejutkan).

And mangsa pertama? Nordawati Daud or Nora, mendapat peluang pertama dalam Akademi Fantasia musim ni tuk catwalk ngan beg Samsonite!

The concert all in all was the WORST Akademi Fantasia concert I've ever attended! It was boring...draggy...memang tak inspiring langsung ler, pendek kata.

And it was so bloody long for no comprehensible reason that separuh jalan, they had to rush through the whole thing untuk nak abihkan on time.Even I can't take about two and a half hours of screeching.

Apart from that, it was also the WORST attempt at the Menuju Puncak dance routine ever, dari kesemua musim Akademi Fantasia!

Mula-mula pun aku dah pening dah nak tengok bebudak tuh punya intro...I mean I understand the theme of it and all... tapi they reallyhave to know when things start to get horribly tacky...and Aznil for once...time tuh ler masa pengenalan tema...aku rasa memang membuang masa and made himself look silly.

It was worse when the kids came in...Diddy in trying too hard and being so intense had the silliest intro, while Lotter was the funniest for simply being his wacky self.

And the performances? I can safely safe bebudak dalam Akademi kali ni...semua berbakat...walaupun ada yang memang ketara...dan ada yang.. erm...sesuai juara karaoke. This was how they fared untuk aku.

Rich - Ai Ai Twist

Secara vokal, Rich didn't do as bad as I thought he would. He did come off ok with his own feel, tapi showmanship...ya ampun...for someone yang dah dua album...SEDIH!!!

Tapi dalam nak kutuk dia...kesian lak tengok baju dia pakai with that ugly print shirt, oversized jacket and maroon pants. Nampaknya Rich menjadi mangsa pertama nenek kebayan yang bertakhta di wardrobe department Astro.

Still...I think he could have done a lot better...and kalau dia terus camni...aku bagi dia beberapa minggu lagi...sekuat mana pun sokongan dia. Sebab kalau orang nak spekulasi kata because he's Sabahan dia leh dapat undi...aku rasa calon Sabah lain seperti Velvet dan Lotter anytime akan meyakini orang tuk mengundi mereka ngan persembahan yang lebih mantap.

Tapi kerana aku rasa irama ni yang paling tidak kena ngan Rich...aku tunggu minggu depan untuk peningkatan.
Rating klubbkidd :

Zila - Jangan Tinggal Daku
Sebelum aku komen performance dia...aku nak tanya...kenapa lak meka tunjuk clip dia sodih nak ngadu pasal parents divorced and all. Hello...she's not the only one from a household like that. And I think that's just cheap to exploit something like that...seolah nak meraih undi simpati dari dia. Benda camtuh orang kisah ker kalau dia jadik artis esok? Kalau nak wat sedutan sedutan seperti tu, the production has to put more thought into the whole thing...

Anyway...at this point...with the bland personalities of Rich before...and kemudian Zila...Aznil had totally made up for his silliness of the intro and commanded the show. Memang betul ler kalau takde Aznil ni...Akademi Fantasia ni tak meletop!

Zila punya persembahan ni...erm...I don't know ler...sama masaalah cam Rich. It wasn't enticing...tak ada umphhh!

Stage control was a bare minimum, while vocals tuk aku decent jer...takde yang luarbiasa dan hanya layak menerima an ok.

Apa yang Adlin merepek tuh? Dia nak speaking London tuh budak Jompol tuh paham ker apa dia cakap? Nama jer pengkritik tetap...it was as if he didn't know anything pasal background bebudak and where they came from...or watched the diaries to know more about these kids.

Nasihat tuh untuk bantu meka...bukan setakat puas ati pengkritik tak bertauliah dalam audience tau...so clean and clear ler sikit lain kali.

Si Ahmad Fauzee lagik satu hal. "Wajah kesayangan abang" katanya....mampos!!! Patutnya dia kata wajah kesayangan atok!

And last but not least...kejutan nak konon tunjuk Zed Zaidi ni...aku tak paham betul.Wat malu je Nora obviously tak heran and couldn't guess the surprise. And it cheapened si Zed punya imej.
Rating klubbkidd :

Nora - Perwira
First of all...baju yang dipakai tak menyerlah, and secara visual, dia tenggelam ngan pakaian backing dancers yang lebih nampak outstanding dari dia walaupun ala ala telah ditarik daripada Kiambang Dangdut kat Jalan Chow Kit.

And what was with that sailor thingie? Very the tak kena. Dahler choice of costume lawak bodoh sampai satu Dewan Sivik gelak cam sawan.

Pakaian mamat tuh cam Mickey Mouse Club...or worse still...a bad impersonation of Sailormoon!

Apapun...Nora sama jer ler kategori ngan Rich dan Zila...membosankan.

Say thank you to Ahmad Fauzee with another stupid comment yang memang mengisi 'masa lapang' kami dengan berkata, "Ko ada masa depan sebagai artis...rupa ada". Dia ni era apa punya aa??? Time warp sangat!
Rating klubbkidd :

Haziq - Tidurlah Permaisuri
Aku da kata berkali-kali. Mamat ni takde versatility langsung!

Nyanyi Mungkin Nanti pun feeling lagu asli. Patung yang dibawa Aznil keatas pentas sesuai sangat ngan Haziq because dedua had the same emotional range and the same amount of life in them. Pendek kata....kayu ngan kayu ler (ke plastik ek).

Susah untuk aku judge Haziq sebenarnya sebab genre muzik ni paling kena ngan suara dia. But even then, nak gak ler dia over ngan lenggok dia sampai sumbang katanya.

Body language dia lak static. Tak caya tengok ulangan balik. Pose ala Karam Singh Walia satu tangan pegang mic...satu lagik turun naik turun naik. Apa hal lu...ko tengah wat laporan loji mana mencemar alam sekitar nih?

"Ada pakej," kata Hajah...aiyak....pakej apa...pakej bungkus nasi lemak?
Kalau ikut suara...bintang asli...kalau ikut body language...artis nasyid leh kot.
Rating klubbkidd :

Farhan - Hujan Di Tengahari
Awmigawsh!!!! Ni baru star quality siot. Bukak jer mulot...terasa aku rasa cam kena pukulan sonic boom ala Street Fighter punya Guile.

Lemak...merdu...soulful...texture...soothing...banyak sangat perkataan leh guna tuk persembahan vokal dari Farhan.

Tak nyesal ler aku memang dok sokong dia sampai abih kredit dua phone abih!

Terasa cam penjiwaan dia ler yang menjadi buat kali pertama for the whole night so far.

Tak stuju langsung si Adlin punya komen kata improvisation dia lebih. Ni baru giving your personal feel to a song already known. Ini bukan impersonation contest woit Adlin. Apa daaa....

And bab komen tangan dia cam tai chi lak kata si Hajah...abih...si Haziq yang ko dok merembes tuh ko tak kata cam peminta sedekah?

Amazing...the best performance for the night without a doubt...and sorang jer setakat ni yang dah nampak cam tahap konsert final...harap dia leh ler bertahan sampai final...kalau tak memang rugi ler Akademi Fantasia tidak dapat claim untuk melahirkan bakat seperti Farhan.
Rating klubbkidd :

Amirul - Dengar Ini Cerita
Was he singing ke mumbling. Haram dengar sepatah pun sepanjang dia 'nyanyi'...if that's what you could call it. It was barely audible in most parts...and when you could hear his singing...you wish you couldn't.

Jadik show badut lak...and he became part of a three ring circus ngan show kelam kabut belakang dia.It was the most amateurish performance of the night...and kalau ada debat antara sapa yang patut kuar...aku rasa antara dia dan Nora jer (Nora menang sikit sebab gedik gila babas dalam Diari...)

Cuma...berapa lama setakat comel tu boleh bertahan...

Komen of the century.

"Not romen...romanceeee!!!"
Rating klubbkidd :

Salima - Apa Guna Berjanji
"Pandai masak air". Eh eh...pandai kan Salima wat lawak....rasa nak montah ijo dengo.

Apapun...nampaknya...Salima merupakan pelajar kegemaran nenek kebayan wardrobe department Astro. Pakaian cam dah masuk final katanya.

Tapi Salima ni kira pandai ler...I have to give her credit...sebab lain semua kena kritik sebab takde stage presentation...(kecuali favourite aku si Farhan) dia pun tetiba cam semangat baru. Hebat confidence dia.

Setakat tuh jer ler pujian aku untuk dia..sekian.

Peminat Salima jangan baca dari sini.

Tak mustahil ler kan Salima hidupkan lagu ni memandangkan dia naturally dahpun GEDIK!
Setakat goyang tuh...goyang nih...bouncing sana...bouncing sini ok ler...

Padan muka wardrobe malfunction ala Janet Jackson katanya. I could make another rude comment about that...but I'll refrain ler kan for once.

Bab vokal? Leh lar kalau setakat jadi juara karaoke Bintang Baru warong Pak Mat kat Simpang Tiga belakang sekolah rendah.

Boring!
Rating klubbkidd :

Lotter - Azizah
Memang dari segi rupa...Lotter kalah. Dari segi vokal...biasa aje. But seperti untuk majoriti yang menonton konsert pertama ini...that boy was simply THE MOST entertaining of the night.

Takde Fasha Sandha pun tak apa lah.

Apa kurangnya dia dari aspek lain, cukup dia cover ngan kejujuran dia melalu persembahan dia.

He was the only one who looked honestly having fun onstage while the rest cam layan buasir time nyanyi.

As expected...undian untuk Lotter skyrocketed immediately after the show.

Aku cuma harap...Lotter akan teruskan prestasi dia and that this is not a one time affair. Jadik pak lawak ala Felix ni...tak menjanjikan apa apa...at least Felix ada rupa. So here's a standing ovation for Lotter...and hopefully dia teruskan usaha dia.

Statement menggelikan dari Ahmad Fauzee : "Saya akan amik ko berlakon anytime".

Ada production baru ke bang oi...and erm...by the way. Filem ko penah laku ke...sekadar bertanya...
Rating klubbkidd : (bonus setengah bintang kerana aksi lawak bersalaman ngan Nora dan kemudiannya menghalau pompuan tuh turun pentas)

Karen - Pesta Muda Mudi
Aku nak start komen aku pasal show dia mengenai kak Yan (ala...nenek kebayan ler...)

Woit...kertu...baju salah era la! Karen pakai ala 60an...back up dancers dia lak ala Grease katanya!!! Isn't that Seventies.
Entah kenapa tapi bila aku dengar suara Karen cam Sheila Majid tapi versi vocal stronger (walaupun orang gila kata suara dia cam Sakura Teng...entah sapa tuh pun aku tak pasti)

For me...memang Karen ada package as an entertainer dan dia lengkap dari semua aspek...tak kira apapun bangsa dia ler. While she was just above average, she managed to execute singing and dancing well enough to shame the others...some of whom couldn't even get one right.
Rating klubbkidd :

Diddy - Aduh Sayang
Masa Diddy nyanyi...aku terasa cam dia miming lak sambil Ibnor Riza dok belakang stage menyanyi. Ok ler tuh...better than kalao orang asik banding ngan Ahmad Jais kan...

Yes, I have a problem with his tarian, and kenapa dia bongkok cam The Hunchback of Notre Dame? Ingat masa show dia jer for some reason...tapi lelama aku perasan dia memang throughout the night camtuh.

Adakan beban ketinggian menyebabkan dia bend over ...ker problem with confidence dan dia malu ngan ketinggian dia sampai dia cuba merendah kan dia ...

Can you say osteoporosis?

Vocally he didn't do as bad as Amirul...ataupun overdo it cam Haziq...tapi Diddy mempunyai masaalah where for most parts he was flat and monotonous. He was lacking dynamics in his vocals.

Adlin hammered it home mengatakan Diddy seolah terlalu intense. Masaalah nervousness ker...well, he'd better get over it sebab kalau ikutkan grade...dia leh tahan lebih lama dari some of the others.

Rating klubbkidd :

Velvet - Darah Muda
I'm sorry...but which part of making fun of people's figure is not rude? Especially when Velvet is the only voluptuous woman in the Akademi.

It's lame and pathetic! Dari musim pertama...Sahri kena...second si Bob kena...third si Fuad kena...bodoh tau...it's so lame to keep hyping on someone's body weight or size. Untuk aku...it doesn't matter. Asalkan aspek stamina ketika menyanyi dan membuat persembahan tidak terganggu...after all bebudak tuh dok dalam selama sepuluh minggu.

Astro sering salahkan penonton kerana mentaliti yang terpahat dalam pala otak memasing...but they should blame themselves for promoting that mentality. It was pathetic and lame for Aznil to continue on what was made as a joke in the Diari...kalau benda tuh nak anggap harmless...think about how it instills the notion that thin is beautiful.

Apapun...Velvet kicked ass dan membuktikan dia mampu mengalahkan yang sparuh size dia. Yes, she was the bigger woman for the night...VOCALLY!

Suara dia on par with Farhan all the way.

Only problems I ha with her performance...why Diddy kena nari ngan dia sedangkan he can't dance...and what the fuss was that stupid M.Mobile punya plug for? Bodoh tul...talk about badproduct placement! I guess no one in the production team has heard of subtlety before...

Only plus point from that was dapat tengok betapa Velvet excited ngan dapat cakap ngan mom dia (mom dia kan...sebab aku pun tak paham apa dia dan mak dia cakap)
Rating klubbkidd :

Faizal - Ingin Tahu
Ok...one thing we know for sure is...Faizal has no rhythm! Memang bab Faizal ni...dia tak ada sense of timing langsung!

Walaupun dia comel...tapi kekadang dia ni aku tengok cam badut lak...still he's amusing. Bab loghat dia...I never really had a problem, tapi masa nyanyi tuh did I hear him say "katakang"?

Suara aku rasa dia dan Diddy jer sora jantan power...tapi kelebihan dia sikit..dia ada daya tarikan walaupun mungkin tak sampai tahap aura Mawi.

Yang penting nya masa dia dan Zila tu nari...amboi...perlawanan bumper rupanya. Bumper Nogori lawan bumper Terengganu..and both bootylicious!

I learnt a new word today hasil Adlin...yang kata Faizal nari cam kongkang. Orang gila kata kongkang tuh sama maksud ngan monyet..atau ungka...kalau betul tuh...stuju ler aku..sebab it was as if his arms were just hanging off him cause they were too long or something and he didn't know what to do with them.

Rhumba!!! (as said by Hajah)
Rating klubbkidd : (bonus setengah bintang kerana memberi ilham pada Adlin tuk mengajar aku perkataan baru)

And that was it....how the kids fared. Bab Menuju Puncak...aduh! What the freak was going on???

First verse aku langsung tak kedengaran vokal pelajar perempuan. In fact...it sounded like only four people were singing! Aku rasa choreography was ok tapi memang takde semangat langsung daripada segi execution bebudak, cam !#$%^&!!!

The boys were the worst!!! All of them couldn't dance at all!!! Especially Faizal! Merasalah Corrie akan ngamuk ngan meka Isnin nanti! Meanwhile...Syafizawati and Ajai as well as Ramli Sarip should scream at all of them, especially the girls kerana curi tulang tanak nyanyi sebab konon focus menari. Cam sial!!!

Apapun...again...terbukti 'kejutan' penyingkiran seperti dijangkakan akan berlaku..did take place and Nora was eliminated.

Aku mengalir air mata... bukan kerana Nora tapi seperti orang lain dalam dewan...kerana Lotter yang asik wat lawak.

Ini kedudukan sebelum dan selepas konsert. Aku nak teruskan kalau leh trend posting the results supaya korang sedar kepentingan mengundi awal dan tidak leka sesekali.

Pada peminat sesiapapun...aturkan strategi awal-awal ok.

Posting istimewa petang Isnin. Nantikan...pada mereka yang biasa ikut posting musim Akademi Fantasia aku..korang tauler apa yang coming up...tunggu!!!

Review dan ulasan (bukan sama ke maksudnya?) yang aku suka baca...dan sememangnya tak bias seperti aku juga (especially yang first link)
mentallydisturbed
mY kopitiam
badrulaftersix

Saturday, June 03, 2006

Konsert minggu pertama Akademi Fantasia 2006

Siapa yang bakal bersinar malam ini? Will there be an elimination If you're online and want to share any views while watching the concert, then either chat in the msjbox, ataupun tinggalkan komen-komen anda dibawah. Ulasan konsert will be posted selepas tengah malam ini.

It would be great to see your immediate feedback and what you think of the first concert...ok...nak gerak ke Dewan Sivik MPPJ ni. Pada sapa yang pergi...jumpa disana...




Friday, June 02, 2006

Will there?

Seronoknya tengok si Faizal dan Karen having fun!

Bestnya...memang dari first day aku nak tengok bebudak pantai timur nih 'gang up'. Bukan nak mengasingkan diri meka dari orang lain...just to use the east coast flavour unique to where they come from that bear similarities.

Ari ni ada yang kena tahan dalam kelas Ajai tuk touch up their performance. Si Nora ok...tapi aku rasa soulless. Si Haziq lak sedap sora, tapi sesuai ngan sora dia, muka dia nampak tua.

Burok...teringat cara Fuad nyanyi musim dulu mesti wat muka semacam. Then si Amirul...suara so-so...tapi lawak binatang haper wat rambut pokok kelapa tuh. Aduh...Faizal not so great as I hoped for...Lotter aku rasa yang 'lain'. Kalau meka wat rearrangement lagu tuh, he could easily bring that song to life in his own way. As it is...the original sound camtuh...mmm..tak jadik ler...

Banyak persoalan timbul dalam cara program Diari Akademi Fantasia dieditkan...one of them is... how the hell do the kids have time to sleep it off in the Akademi. Erm...I'm sorry...but kalau ada masa tidur, padahal nak belajar satu lagu sendiri dan satu lagu tema plus choreography, and they don't get it perfectly...memang patut kena hamun. Hidup dalam Akademi tuh mewah...segala yang diminta dapat...tugasan sikit punya mau deliver kalao takleh...there should be a fire and brimstone hell to pay!

Ya ampun...aku tengah enjoy tengok choreography dalam kelas Linda Jasmine...ada lagik enter frame pengawas sekolah...wei tepi lah! Keja ko tuh sesuai ngan jadi amah kat Akademi tuh ler...."Velvet..sedap makan ek...sedap makan ke...kau makan banyak sangat...nanti tak muat baju wardrobe baru tau..kena diet ye...jangan makan sangat...kalau nak makan...makan sekarang..."

Apa lah si pengawas ini merepek??? Dalam sehari leh turun ke berat badan sebelum konsert?

Memandang Fazley dan Kevin dan intefere ngan tugasan orang lain...si pengawas ni pun nak sibuk tugas penasihat nutrisi lak ke?

Erm...ridiculous...tapi opening Diari kedua for today jer...terus tunjuk meka makan.
For some reason, the amount of makan punya scene punya lah banyak throughout the week.

I think it's just not funny that Velvet is almost made fun of and ridiculed secara tak langsung pasal berat badan dia. The treatment she gets, menambahkan lagik pandangan orang yang negatif terhadap yang badan montel nih.

Some people are meant to be how they are. Yes, they can improve on themselves...but don't force it in a way that could eventually be setrimental to their morale.

Weight is a sensitive issue...especially with the opposite sex...so respect lah sikit. Bodoh tul...yang production yang nak wat lawak bangap camni...they should think twice je...and be sensible.

Kelas Fazley...erm...bodohlah...kalau sebelum ni Diari Akademi Fantasia kita panggil pesta air mata, perlu ke nak force it out. Bersajak ek...siap soundtrack katanya nak dapat feel. Whatever ler...seminggu ni aku rasa Fazley dah buktikan betapa mangkuk hayunnya teknik dia...wrong qualifications for the wrong job.

"Keikhlasan kata hati yang paling sempoi???" Tu kata Fazley, the poster boy for Double A paper...erm...trying to be cool now eh...seriously...this overdramatization for most of the kids becomes a laugh altogether at the end of it. Can they get someone who knows how to relate to kids? And not act like a constipated 80 year-old to preach?

No more teknik teknik kelab PRS please!

Kenapa Astro seperti ada agenda nak promote jer si Fazley ni...no doubt personally he is an intelligent young man who is a good role model. But it doesn't mean he is any good in his role and that he is able to relate to the hopefuls walaupun dia tak jauh beza umur daripada some of them.

Scene mintak maap? Ya ampun...muka Fazley lagik. Aku rasa dalam 1/2 jam punya Diairi, close to 15 minutes footage on Fazley. Woit!!!!

Sapa yang nak di AFUNDI ni??? Bebudak tuh ke Fazley? Ke Astro tolong nak promosi ada album Fazley yang mau keluar ni???

Meletihkan ler layan bab si Fazley ni...

The final performance depan pengetua Ramli Sarip ni...aku tatau nak buat kesimpulan apa. Ada yang nampak bersedia dan ada yang tak nampak usaha langsung. The real test will be on the stage malam esok gak...whether they give in to nerves or not.

Ada ke elimination esok? I don't know. My bet? Yes, ada penyingkiran esok. Tu yang aku agak. Demi nak buat kelainan. Tapi tatau ler kan...Astro ni kalao kata nak buat kelam kabut kang dia tanak buat.

Sapa akan keluar? Right now...anyone pun mungkin. Jangan terkejut sesiapapun keluar...
Sebab pada masa sekarang...AFUNDI terlalu dekat...and sesiapapun saja mampu menjadi mangsa. Terima kasih juga ler kan kerana Astro tak nak bagi tengok peratusan undi, takut berulang sejarah kes Mawi mendahalui jauh yang pengundi pelajar lain jadi tak kuasa nak AFUNDI lagi.

In other words...suspen wat duit ler ni. Ok gak...tapi tunggu ler minggu minggu da betul-betul following dah kuat. Silaps tul.

Eh...apa tu. Diari terakhir dah abih rupanya...lor...celebration ngan makan Marrybrown? How lame...baru sebelum ni cakap pasal tuh...Kevin Zahri takde lak ke nak dok tepi cakap berapa kalori ayam-ayam goreng and how bad ker all that junk food is??!!!

Tolongler...

If there is a wish list to Astro, please ler...kurangkan ler airtime muka Fazley, Kevin and pengawas sekolah rendah tuh!

Syafizawati tu minimal sangat airtime...padahal tu yang orang nak tengok...bab vokal. Ramai lagik student tak dapat peluang tuk di focus..perlu ke nak tunjuk badut Three Stooges tuh jer?
Renung-renungkan ek...sementara AFUNDI Farhan, Faizal, Velvet, Karen dan Lotter.

Kalau ada duit lebih...jangan lupa undi Diddy gak ler (demi keharmonian keluarga).

Ravin' about Raven!

First of all I have to start with that yesterday was as crap as my days could get. Kekadang most of these stress are unnecessary... just like Fazley's motivational aids in Akademi Fantasia.

Mevertheless, the day ended on a high note sebab aku abih keja je rush ke Kepong to collect the first M.A.S.K. (for those yang terlepas LRT, it's an 80s cartoon) item I won on ebay!

Yes, you are now looking at the owner of a bona fide owner of a Raven!

Complete with the Calhoun Burns figure and the Gulliver mask. It's a first generation M.A.S.K. toy which means it's about 21 years-old!

And it's still in fine condition complete with one missile (satu agik hilang), with the stickers intact and just minor scratches on the body for having been played with.

Aku terus naik gila cam 10 years-old balik masa aku first time tengok time cousin aku beli kat Singapore (masa tuh aku beli Switchblade and Firefly) sebelum cartoon tuh mai Malaysia.

On ebay, pagi tadik bangun je there was a Poslaju package. Yeah! ebay is really coming into my life in a big way (matilah shopaholic katanya!).

My two watches I won also dah sampai!!! Yeah!
Anyway, in the office, aku check ebay aku (cam routine wajib check masuk je office), I found that I won another M.A.S.K. toy, which is Manta, complete with Vanessa Warfield along with the Whip mask! It just gets better! And I have a Thunderhawk with Matt Trakker and the Spectrum mask ending soon with me as the highest bidder.

About the Raven, semalam abih je keja aku gegas ke Kepong nak pick up the toy. I bought it for RM75 (which is quite cheap seeing that it's selling at about double the price minimum). Pusing sana sini...aiyoh..sesat kat Kepong. Last-last jumpa mamat tuh kat petrol station, aklu paid up and he handed over the toy and I inspected it.

Transaction complete, kita sembang sat. Dia ada member ada koleksi kecik of M.A.S.K. toys and he'll call me kalao leh dapat his friend to sell it.

Memang puas ati...walaupun aku settle semua pun dah kul 9pm. Pusing sana sini...got lost in Kepong, finally managed to find my way back to Shah Alam...dah miss lak Diari Akademi Fantasia.

Tapi tak nyesal. Dapat tengok recording pun jadik ler.

All I say to say about semalam punya is this. Sebab Friskies pun leh jadik sponsor (aku still confuse about that one) I suggest a new sponsor that production leh mintak join tuk tabur duit tuk program tu.

Yerlah...tengok...demi nak puaskan sponsor makan, kamera asik tunjuk bebudak tuh melantak jer. Ker ni alasan tuk tunjuk muka Kevin lagik pasni membebel pasal the importance of correct eating etc.

By the way, can we get rid of Marrybrown as a sponsor. Tak jaga tul meka dapatkan sponsor ni. Kelas ke Marrybrown??? Pizza Hut ke...KFC ke...McDonald's ke...Burger King ok agik. Paling busuk pun Kenny Rogers ke ataupun A&W.

Malu siot tengok bebudak pakai baju Marrybrown nak endorse. Talk about cheap. Couldn't they get better t-shirts in the endorsement? Bebudak Akademi Fantasia don't even look close to stars. They just look like some horrendous fast food workers working minimum wage in a fancy, luxurious setting (which makes them look more like illegal maids).

Going back to the topic, aku suggest ler a new sponsor yang leh join beribu sponsor Akademi Fantasia, iaitu (drumroll please), kertas Double A!!!

Mana taknya, tengok banyak guna kertas dalam Akademi...ada masaalah je, muncul saja Fazley, "Ni amik kertas ni... tulis lirik"..."Apa masaalah awak...nak ni kertas...tulis masaalah ko"

Mamposss!!! Orang working towards paperless environment, dia mengunakkan teknik-teknik Pembimbing Rakan Sebaya (PRS) yang kita dok belajar dulu masa kat sekolah. No wonder the kids are dumbed down...you treat them like freakish oversized 8 year-olds...they do come out that way mah!!!

Based on semalam punya Diari Akademi Fantasia, aku semakin geli tengok warden ala Nobita tuh yang kecoh, bak kata member sorang ni yang kurang waras, cam pengawas sekolah (on a power trip). He's got about emotion as a can of tinned pineapples!

In other news... padan muka Faizal kena marah (aku suka dia, tapi dia tak cam tak bersungguh!), Salima lak monotonous (untuk peminat Salima yang nak meroyan, sila ke Dictionary.com kalau tak paham perkataan tuh ek), Ramli Sarip akhirnya tak kena overshadow Fazley or Kevin, cameraman dan editor bertugas bahawa ada pelajar lain selain Faizal dalam Akademi, Haziq personaliti cam mayat hidup, Karen kena paksa baru usaha, Amirul dan Rich memang mangkuk hayun masih tak hapal lirik patut makan selipar dan Diddy terlebih semangat nak menari walaupun kaki sakit, ngan menggunakan his amazing upper body strength (ok tak statement PR ni presiden Dazzling Diddy FC - matilah aku...)

Aku gelak masa Ramli Sarip leh kata Akademi mencari penyanyi versatile. Kalau camtuh, aku mintak Salima dapat assignment Aural Fixation, Haziq dapat She Bangsa dari Ricky Martin...leh? Didn't think so...

A little bit on Faizal. Walaupun suka ngan dia as antara calon yang promosing, aku rasa dia dah mula ngada. Cara dia cakap...he definitely looks like he's playing the game.

Tak penah makan sesedap ni laa...etc. I'm sure Presiden Dazzling Diddy FC yang merupakan orang Ganu will say that food back there tastes a lot better than the crap they're served. Plus I don't think overwhelming sangat apa dia dapat...ortempat meka duduk sebab dia bukan dari keluarga yang begitu susah. Kalau Zila atau Lotter cakap camtuh aku leh agik tima. Ingat balik masa Tirai Akademi Fantasia and recall back their lives before Akademi.

Mengada lak dia ni...mmm...playing the cute card ler ni. Well...all I can say is, Faizal may be one of the leaders now, but it can backfire anytime and people leh meluat.

Here's hoping Faizal leh natural and not overplay the drama.

Cam time dia keluar telo (betul ka ejaan...cam telur lak...obscene rasanya) Ganu dia...I mean, aku rasa at times dia overexaggerate it because it sets him apart. I think it's sexy when someone has a East Coast or East Malaysian... Indonesian..even Filipino accent...but you see there is a danger of overdoing it in the attempt not to blend in..

To the production lak, harapnya meka sedar kalao terlebih fokus pada satu pelajar, pelajar tuh mungkin akan menjadi mangsa overexposure. So cut back on Faizal ok. And beef up on content sebab like one blogger says, "Diari AF4 so far mmg bosan giler. Tatau la sapa in their right mind would ever want to watch such super dull super uninteresting stuff mcm ni (except family depa kot), klu bukan nak buat recap ni mmg saya dah tertidur depan TV tu."

Well...I suppose they're trying to keep up that proud tradition.

Apapun...nak habihkan keja and ciao...before I log in to ebay...

Tunggu posting terbaru malam ni sebelum ramalan untuk konsert pertama esok.

Thursday, June 01, 2006

Faizal oh Faizal...

Mmm...aksi hari ketiga dalam Diari Akademi Fantasia sudah mula wat storyline repeat katanya. Well, what can I say...perlu ke ada recycled antics of naming the bloody in house camera.

Masa Farah dulu gedik ngan kamera it was cute ler cause no one had done it, and Farah brought a sense of innocence dengan cara dia nak manja ngan kamera tuh. Especially ingat time Akademi Fantasia musim kedua nak abih tu, it was so touching to see her get emotional parting with the camera.

It was so fake masa musim lepas, and this season, it's even more so. Aiyo...tak payah ler...pas tuh berapa minit nak tunjuk footage. Is that supposed to be cute???

Yeeeeeeerlahhhh tuuuuuh!!! It's about as cute as Fazley, Kevin and Salima...and you know what I think of them personally.

So aksi nak menamakan kamera, and make a big thing out of it, tak payah ler...

Mmm...bab ada student kalao sakit ke apa tuh, why is it everytime nak posing ngan medication to prove that they're really feeling poorly.

Merasalah lepas ini ada klinik nak join sponsor untuk Akademi Fantasia. Abih...semua pun sponsor kan (cuma bab wardrobe je tak insaf insaf)

Yerlah...tengok dia punya closing credits untuk Diari...mak aii...Friskies pun sponsor katanya!

Sapa yang makan Friskies???!!!!

The emotional rollercoaster is taking off to a slow start, but today punya two episodes nampak ler the humanisation of the kids.

Contoh si Amirul, nampak da mula tertekan dah dengan kekurangan daya nak menghafal lirik. Tapi as much as Amirul is one of my picks, aku rasa nak bagik makan selipar jer sebab wallowing in self pity. Cmon ler...baru hari keberapa da camtu!

Hish....toughen up ler boy...pastuh bila da camtuh, tanak lak pay attention in vocal classes. Cam mood depressed jer. Time ni si Fazley enter frame tak wujud lak...ish ish ish...

Sebut nama Fazley ni...apa lagi...seperti dua hari sebelum ni, nak tunjuk ler doktor nih nak feeling bagik the answer to the problems of the world. Kesungguhan Astro nak menjual sangat muka Fazley ni aku rasa memang tak perlu ler.They should focus more on the effort dari bebudak tuh, kesungguhan mereka dan sebagainya, daripada overemphasizing minor problems.

Menampakkan bebudak ni lemau...bangap dan manja sangat.

Dahler bab Fazley ni aku nak kritik lagi...perlu ke time nak advise Faizal hafal lirik...memberikan teknik bebudak tuk berdepan ngan SRP/SPM ker apapun peperiksaan. Hafal katanya...tulis katanya...

Well...that may work with exams but it sure as hell won't work with songs, mangkuk...

Bila seseorang hafal lirik sesuatu lagu camtuh, it doesn't take into account, melody or penghayatan lagu, and sekaligus kerja bertambah berat untuk nak complete themselves with these necessary focus points as well.

Method dia nak promosi ni salah, time consuming and detrimental (lagik merosakkan ler) to the effort of the student in remembering the lyrics.

Patutnya understanding of the song, the flow, and the melody is enough to jog one's memory of a song's lyrics. Mampus laa kalau budak tak bijak kena nasihat ngan Fazley ni jadi kayu jer time nak perform.

Kan buang masa spewing crap...hasilnya...bukan Faizal ikut pun teknik dia (more on that later)
"..rasa lebih tenang..." kata Faizal ek mengadu kat Fazley. Tapi tak ikut pun!

And they have to waste TWO diary reports on Faizal melayan gila glam Fazley...adusss....berapa minit tuh. Konperm Astro nak jual rupa je...tapi seb baik ari ni tak nampak muka Kevin...walaupun Faizal dan Fazley menghias Diari lebih-lebih lak.

Terasa to an extent cam meka berdua ni in Diari Akademi Fantasia setelah stranded on a desert island berdua jer.

On faculty members, ari ni nampak ler Syafizawati wat keja. I don't see an appeal to cara dia mengajar, and her techniques don't strike me as anything original in the syllabus, so tak nak komen cara pengajaran dia. Tunggu lebih peluang tengok dia ajar dulu.

So kembali focus on pelajar-pelajar.

Nampak ler Astro mula nak pasangkan Faizal and Zila.

Mmm...nampaknya bukan Diddy yang feel handsome ni yang the hunk of the Akademi.

Mana taknya, dah buang masa layan Fazley tuk teknik hapal, last-last kangkang atas kerusi, terus kelam kabut ramai yang nak nolong dia. Memang lah bagus tolong...tapi perlu ke si Nora lak lelebih time dia dan Karen sekali ngan ZIla nak ajar!

Mak aih...Lotter pun join...perghhh...hebat Faizal...sampai semua sanggup jadik cikgu gara-gara kangkangan dia! Amirul muka nak nangis tak leh hapal takder yang nak tolong.

Mmm...nampaknya tanpa kehadiran cikgu Fati yang selama tiga musim menjaga bebudak, naik lemak lak sekor-sekor.

Haziq tuh...bukan nak focus assignment, nak syok sendiri kat piano. Ko ingat ko masuk pertandingan lagu asli dah ker dik. Focus tugasan yang ada tuh. Latih ler sementara ada masa.

Si Velvet pun...erm...lagu tugasan dah perfect ke dik melayan emo katy CD player sponsored.
Nampaknya kalau tiga hari pertama dah menunjukkan perangai-perangai sebegini...entahlah what the next few weeks will bring on.

By the way, dengan ketiadaan monopoli Kevin dengan sikit jer focus kat muka dia (Farhan tak nak focus...nampak pilih kasih sangat cameraman melayan sesetengah pelajar gedik dan leh jual aje), idop aku senang sehingga...jeng jeng jeng...

Dalam tak nampak muka residen poyo...tetiba enter frame gak, walaupun hanya the reflection in the mirror katanya. Erm...keluar rmasuk. Hish...takde tugas dok diam. Jangan nak posing.

Cantik ke muka ko?

All in all I really think the production team has to beef up on the camerawork and editing of the diaries sebab they are again doing what they did in the previous seasons. Some students meka focus, some tak. And then some students yang elok je...some tak. Jangan ler pilih bulu.

Pastuh kalao ada student nanti kena eliminate, salahkan penonton. Abih tuh kalau penonton tak dapat identify ngan the kids? Kata lak the kids tak ada persona depan kamera padahal semua end up edited. Seriously...erm...ishk!

Anyway, ari ni layan Diari kay rumah Zeyree sebab Hatta dan aku kelam kabut cari port selepas last minute masa on the way balik Shah Alam, si Fiebie kata Mama takde kat rumah sebab kita ingat nak ramai-ramai meriah mencarut sambil tengok Diari together.

Last minute diversion dari rumah aku, ke rumah Zeyree lak layan Diari. Tima kasih kepada mak dia kerana sponsor juadah tembikai susu dan pisang tuk go together with dosa mengumpat time tengok Diari.

Sebut bab sponsor ni, aku tengah mencari sesapa yang nak sponsor bandwidth untuk radioblog seperti musim lepas. Aku akan bagi satu banner untuk promosi sponsor aku, so kalau nak, EMAIL aku for more info ok.

Also kalau sesiapa nak amik kesempatan nak advertise, don't hesisate to call me. Hopefully by June 15, iaitu the second official anniversary of this blog aku akan subscribe to blogdrive supaya tiada lagi banners yang tak kena mengena.

Sekian...esok nak ke Sri Pentas atas tugasan so takkan ada kat office siang. Mungkin lewat petang sikit je.

Ok ler...nak layan tidur sat...

Wednesday, May 31, 2006

Arus air deras mengalir merempuh runtuh rumah raksaksa

Semalam rushing gak pas abih keja. Mana taknya...ada ler member call ajak lepak. So atas rancangan dia, decided to catch the Diari kat rumah dia.

Kenalah mintak maap bini dia lak ni...sebab ada orang tuh ngadu bini dia kata rumah bau asap rokok je (bukan cam aku isap rokok sorang diri kan)

Takpelaa...demi rumahtangga bahagia...aku take the blame jer lah.

Yesterday was another silly day of the diaries, though it wasn't as horrible as hari pertama apabila diselitkan ngan gelagat beberapa orang pelajar yang grab my attention cam Farhan, Faizal dan Lotter.

The rest ok gak...but I have to say the irritating ones seem to be taking over the diaries.

Kenapalah Astro nak jual sangat rupa Fazley dan Kevin tuh aku takkan paham. Mengharap sangat betina-betina hormonal nak tune in just to see them ke?

Baik wat program lain kalau nak jual rupa orang...Akademi Fantasia dah lari dari tujuan asal dah ni...

Seperti bab Salima...semakin menyampah aku tengok.

Amboi...tak muhrim leh ek dengan rela diurut cikgu Corrie. Ni camna nak jawab ni.

Dahler part joget, aku rasa lagu yang patut berkumandang, "I feel the earth move...under my feet!" ngan bouncing action. Tu lah dik...kalau nak pakai tudung...pakai t shirt ketat...dapat ler bra lagik ketat;..kalau tak pakai lah tudung labuh cover part part tertentu.

Tak elok tuh....ish ish ish...

Sebut pasal choreography, thanks to Corrie, the steps untuk Menuju Puncak kembali hidup nampaknya, but in all fairness kena tengok ler full execution from start to end to judge.

Ramai nampak kayu, yang paling ketara Faizal...teringat Mawi lak tengokd ia berusaha sedaya upaya nih nak tangkap step! Sorak sikit Faizal atas usahanya...pastu amik rotan zast berapa kali kat kaki dan tangan dia nak lembutkan sikit...

Ada bab yang meloyakan ler dalam diari semalam, especially part Kevin mainkan peranan psychologist. Sempat gelak sedas bila Haziq laser dia balik pasal bab tekanan tuh. Tulah pasal trying to be smart nak dissect bila orang kata tekakan...kan dah malu. Dok diam...be a good listener...bukan nak syok sendiri sora ko yang tak sedap tuh.

Anyway, bukan ke keja Fazley tuh? Ke Fazley (bak kata sorang kawan lagik) sibuk ajar English, taekwondo, agama and also looking pretty sampai dia lupa tujuan asal dia sebagai pakar motivasi. Ish ish ish...

"Do you feel like you want to cry sometimes."

Apa lah kena mengena soal nutrisi nih. Sibuk je...pastu tengah soal tuh, tau nak jual nama sponsor, tapi perlu ke dahler si Kevin tu trying to have a dramatic moment, dok atas kerusi urut sponsor tuh mengeliat. Especially part student pompuan, cam tak sesuai lak (tapi gelak bebudak laki naik yang mesin urut ala naik kuda tuh even though a tad obscene)

Bab Kevin ngan Velvet tuh...yang aku rasa I just got irritated to the max.

"Too much carbs? To much sugar...excessive stress not realistic...not gain a single weight???"

Apa kata Fazley dok ngan Kevin ajar dia Bahasa Inggeris dulu ek...a single weight?

What unit of measurements dia guna lar?

The irritation continues...si resident tuh...ada je scene in and out...dok diam-diam lah.
Lotter antara pelajar yang paling menyerlah sebab lawak dia yang bersahaja, especially during drama classes. Faizal was charming, manakala Farhan dan Diddy memang effective bab penghayatan dalam kelas drama.

Salima dan Haziq membosankan, and Salima later gedik nak mampos masa layan tongue twister tuh.

And the tongue twister this time? Yang Umi janji nak membelitkan lidah meka?

"Arus air deras mengalir merempuh runtuh rumah raksaksa"

What a mouthful...

All in all...nampaknya pick up momentum diari musim ni seperti rentak musim kedua and not slow and draggy like the pace of the Diari Akademi Fantasia III.

Still...I'm kinda of divided over how to feel because the good moments of the students are being cancelled out by the likes of Kevin dan Fazley yang aku rasa tak perlu ditonjolkan sangat depan camera. I mean..sapa yang akan dapat AFUNDI ni?

Kecuali ler leh AFUNDI tenaga pengajar...and that time, pasti rebutlah Kevin dan Fazley tuk disepak keluar sebabthey just simply irritate from start to end.

Anyway...kalao you guys were watching @15 (kita switch channel pas abih Diari sebab nak melayan chat sat), mesti perasan mamat yang paling popular semalam di Muzik@Ria ialah mamat pendek, poyo, berbaju kuning yang muka perasan Awie, but lebih seperti Harith Iskandar, pakai bandanna colourful dan spek Petaling Street feeling handsome.

Mmm...banjir @15 ngan kutukan je tuk mamat tuh yang menjadi regular punya kemunculan setiap program Astro. Dahler regular...mesti nak enter frame manjang. Astro really has to think of not recycling their audiences.

Kesian Yasmin Hani kena melayan...yang mamat baju kuning tuh lak...lagi kena kutuk di @15, lagik menjadi-jadi perangai. Ni mesti desperado to have his five minutes of fame on TV.

Walaupun info kata dia keja kat tempat tomyam, Warung Perkasa, Desa Pandan (ke Kampung Pandan) yang dekat simpang sekolah dengan boss bernama Usop terdedah kat @15.

Aku ramalkan musim depan mamat ni akan dipilih menjadi antara fakulti Akademi Fantasia musim depan, sebab Astro suka bangsa enter frame.

By the way, a couple of days ago, aku jumpa member sorang ni kat Bangi, mulalah bercerita. Dia sok sek ler about keputusan Konsert Prelude.

Dia ok dengan selection, tapi dia membawa ler cita menarik.

Alkisahnya, ada sorang pelajar Akademi Fantasia musim lepas (nama tidak akan disebut) yang mengatakan, dia ni dulu satu kelas mengaji ngan Salima.

"Kalau nak tau...dia tuh bertudung cam tuk fashionable jer...kejap ada kejap takde...tolonglah sikit kalau masuk kerana bertudung sahaja."

Begitulah antara luahan hati bekas pelajar tuh seperti diceritakan member aku.

Entahler kebenarannya...kalau dia ipu aku pun tipu lah kan. But you know what...for all the fanatics out there yang nak melenting soal tu, tanya diri sendiri, undi Salima sebab apa. Bakat ke rupa?

Kalau bukan kerana rupa dia bertudung konon nampak alim dan sopan, adakah anda masih akan undi dia?

Kalau anda undi dia kerana suara ok ler...tapi aku mintak check kat doktor pastikan pendengaran korang orait ke tak ek...

Khas buat peminat Salima yang berkali aku warning takyah masuk sini, tapi tetap degil nak masuk sini meroyan (sori ek...kat blog aku only I can do that - this blog ain't big enough for more than one bitch) aku rasa...korang kena tengok ni dulu.

Please click SINI untuk tahu kategori wanta yang bertudung, dan jangan samakan semua ek. So tu khas buat peminat Salima. By the way, kalau nak bising pasal video uh lak, salah kan bebudak MMU yang wat benda tu.

Ciao dulu...

Monday, May 29, 2006

Brace yourselves! Diari Pertama!

Siang tadi memang keletihan sebab dok ofis to finish my work until early morning. Hasilnya bangun da lewat sangat.

Tak sempat make it for the press conference untuk mereka yang dah terkeluar dari Konsert Prelude.

Tapi no hal...sebab selepas beberapa musim ikut the routine, aku da tau nak wat apa dah. Seolah annual ritual.

Lepak ngan meka (sekali ngan Wan dan Adi dari Maestro). Tima kasih bebanyak ler pada presiden Dazzling Diddy FC, Hafiz dan geng kat Astro as well as Nila, ZZ dan juga si Nana from ERA sebab melayan bosan.

Bukan apa...aku bukan nak interview ramai-ramai, tapi cuma Tasha...yerlah interview ramai-ramai pun sama je komen. Skema katanya.

"Sedih la...tapi dah takde rezeki....gembira untuk kawan-kawan yang berjaya...saya akan terus buat yang terbaik selepas ini...etc"

So lepak kat Astro dan last-last berpindah ke konti ERA lepak sekali tunggu Nila dan Nana bertukar shift. Yang dijadualkan interview ari tadi si Hazama, Leez, Tasha dan Jeff. Bebudak nampak segan tak berani tegur sangat, walaupun nampak ler on and off nak bersyara tegur aku.

Aku lak sebab banyak keja...dan juga dibelenggu kebosanan tak sembang sangat. Sempat interview Tasha after sesi kat ERA.

Balik office nak wat keja sat, tuned into the first day punya diary.

Memang terpegun tengok ler kecantikan set Akademi Fantasia kali ni. Tak sabar sebenarnya nak lawat Akademi nak bandingkan ngan yang musim-musim lepas yang dapat aku lawat.

Tapi kalau ikutkan how it looks, grand abih. Yerlah kan...pakai gudang lama...tempat besar...tapi nampaknya banyak ler pengubahsuaian meka lakukan kat gudang tuh. It looks absolutely fabulous!!!

Cuma some places of the Akademi looks a little bare.

But dalam teruja gak melihat Akademi, my irritation level immediately rose.

Pada permulaan dah aku tak tahan da ngan residen (dia ke...orang kat office semua pasang music and were chatting so loudly tak dapat pastikan) yang muka versi Sahri ni.

"Jangan bagi cikgu-cikgu menunggu awak semua, awak semua menunggu dia tak apa" Are you kidding? Skrip bebudak apa ni? Cmon! It's just so silly...baru dua minit bebudak melangkah masuk je tengah nak pasang that messy wire and bits of their mic pack dah membebel cam makcik Bibah dapat ikan tak segar. Ko lak dah nak enter frame.

Next scene further decrese my level of patience. Walaupun aku rasa betina-betina gersang mesti merembes tengok Fazley, I thought he was just out of place and too obnoxious in memberikan the whole explaination of sapa fungsi apa dalam Akademi.

Hello...Ramli Sarip tuh pengetua...bukan ko. Tauler nak sapa multitasker of the year, but seriously, dude...lay off!

That's not your job. Tak sampai 30 saat je...teringat aku cikgu EE dari musim lepas yang dok menyibuk tugasan tenaga pengajar lain.

And what was that motivational crap he was spewing?

"Tiga kawan baik anda...NIHA - niat dan halatuju, RAMIN - rancang dan minat dan terakhir KABER kaji semula etc..."

KABER ni aku tak dengar abih...entah apa dia katakan seterusnya sebab next scene Umi yang bercakap. Editing power ni...ke aku miss sebab tak penting langsung apa yang dikatakan oleh Fazley.

Pastu bak kata seorang kawan, dia role playing lak jadik pak imam...sesuai ke?

Shift focus sat...untuk aku Ramli Sarip belum teruji dalam kedudukan sebagai pengetua. Dia memang nampak very fatherly and all...but I wonder if that's what they really need in a principal.

I have mixed reactions towards most of them...the only ones I have no reservations about is Linda, Umi...and Corrie and even Ajai. Yang lain...erm...I dunno.

Astro has its motivation in doing a lot of things, though they always come out with very diplomatic answers. I leave it up to sesapa ler nak judge whatever...malas...

As for tugasan?

Ini lagu-lagu tugasan bagi minggu pertama Akademi Fantasia.

Nampaknya, Akademi Fantasia dah memulakan jejak nak mengikut siri Idol dengan minggu bertema diadakan buat kali pertama.

The first week's assignments will be a tribute kepada seniman agung Allahyarham Tan Sri P.Ramlee dan bduanita negara Allahyarham Puan Sri Saloma bersempena dengan hari perginya Allahyarham Tan Sri P.Ramlee ke Rahmatullah pada 29 Mei 1973.

Lagu-lagu tugasan adalah seperti berikut :

Farhan - Hujan Di Tengahari
Faizal - Ingin Tahu
Nora - Perwira
Amirul - Dengar Ini Cerita
Karen - Malam Pesta Muda Mudi
Lotter - Azizah
Velvet - Darah Muda
Rich - Ai Ai Twist
Diddy - Aduh Sayang
Salima - Apa Guna Berjanji
Zila - Jangan Tinggal Daku
Haziq - Tidurlah Permaisuri

Update gambar of the previous entry, laporan diari Akademi Fantasia hari pertama serta cerita perjumpaan ngan bekas-bekas calon yang tersingkir dari Konsert Prelude Akademi Fantasia akan dipostkan sebentar lagi.

Salimah ke slimy?-lah??

Kalau pelik tengok cartoon strip kat bawah...ni laa cartoon baru inspired by She-Ra : Princess of Power yang popular zaman 80an. This one is called Sali-Ma : Princess of Propah! (kalau paham perkataan tuh ok ler...tak paham jangan tanya)

Yeap...when the going gets tough...Sali-Ma mengunakan kuasa ala She-Ra and goes..."by the power...of sympathy votes!"

Dan terus...*zast!*...leh layak masuk Akademi Fantasia...

They say all good things must come to an end. And while semalam, aku happy sebab calon-calon Akademi Fantasia yang aku paling tak gemari in Tasha, Jeff and Shaz didn't make the cut, Salima did. Nyampah aku...nyanyi tetap berterabur...tetap dapat masuk...biasalah kalau dapat jadik income generator. I mean...there will be idiots voting for simply because of what she wears.

Well...all I can say is...pakai tudung tak semestinya menggambarkan something. I mean...setakat kalau pakai tudung, tapi pakai baby tee kekadang ngan lurah dendam sebab v neck...or tight pants which show off your booty...still....renung-renungkanlah...malas aku nak meroyan pasal pompuan tuh!

So apa evaluation aku? Well...I'll get to that pasni. First mari kita tengok what I thought of the whole concert.

Bermula ngan Hazama. Ya ampun...penting ke???Ok so you got a big voice. Tapi gelek bodoh tuh supposed to be cute ke? Amateurish showmanship at best! Aku tengok dia...tul gak kata orang gila dok sebelah aku. Dia seolah nak ikut trademark Mawi nak wat gelek-gelek dan tarian-tarian yang pelik...konon nak tarik crowd. Then again...masa Mawi buat dik Hazama...dia natural camtuh. Merasalah...ni nak jadi penyanyi ke audition jadi badut katanya!

Next up was Tasha yang wat lagu Sangkar Emas.Ok, I admit she didn't sound too bad ler. Imagine Siti Nurhaliza punya carbon copy, tapi with an Eighties sound. She sounded better than what I gave her credit for, no doubt, tapi aku rasa standard dia ni masuk karaoke competition jer lah.

One of my popular guesses in Amirul ni, aku ngaku dia banyak masaalah pitching. But I love his voice cause it was almost in falsetto throughout, which is not a sora jantan, tapi still merdu (untuk laki leh katamerdu kah???!!!)

Bayangkan amik Daniel lembik juara Malaysian Idol II, genetically combine Saipul from the first season of Idol, teach them to sing, and you'd have Amirul. Matilah blog aku pasni roboh kena hamun ngan peminat Idol. Tak suka? Berambusss!!!

My only worry untuk Amirul, apart from suara dia yang stereotype category Radhi OAG, can he do anything else? Still...at this point of the show, Amirul ler sorang je stakat ni yang hold my attention.

It was on to more mediocrity after Amirul ngan Lynn.
Aiyo...dok si Aznil cita pasal minah ni nyanyi wedding, terbayang aku cita The Wedding Singer, cause she sounds just like that. Vomit inducing gituh. While most people dismiss dangdut, the genre bukan senang nak bawak, and she simply had no ability to wow with Kau Pergi Tanpa Pesan.

Seperti si Lynn, Liya was another one of my disappointments yang tak layak....tapi aku tak merungut sebab dia pun gagal menyerlah.

I thought she was just ok....walaupun baju purple dia ala dari Jalan Masjid India. Astro bila lah nak insaf pasal bab wardrobe ni. Ni lah akibat simpan orang kertu nak decide what's fashionable. Tolongler...back to Liya, her problem with diction was excusable, but not her inability to maximise her vocals.

Si Shaz ni where do I start ah? Camno la tengo sotong sora singa ni? He could have possibly made the cut with a little confidence and the right song...but now we'll never know kan?
Kalau Tasha aku kata karaoke, Shaz ni layak tuk lounger singer je...satu anak tangga bawah Tasha. And a bad lounge singer at that ok! There was no climax, and I was left waiting for when the bloody song nak ada part emosi aku akan bergelora, sesuai ngan the song. Excuse me? You mean it's over???!!!

And it just got worse and worse. Leez was totally unprepared. Tempo lari ala Ben Johnson on steroids! She just didn't embrace the music...it was jarring and she sounded constipated and strained in so many spots.

Rich started well, tapi sampai first chorus jer semput gila babas! Aku rasa cam kes buasir...seksa tengok muka dia gara-gara nak keluar suara.

After half the night of ho-hum punya shows, it was on to the real stuff!

Faizal kicked it off with Pelangi Petang. Ok...so it was a little disturbingly Sudirman, and the showmanship a little too RTM drama queen ler, tapi all in all, dia the first to really grab me and mesmerise me with the total package.

And then, picking up with Route 66, was Farhan who brought it a notch higher.

Awmigawd...soulful gila babas ok! She was absolutely the freaking BEST! No doubts. In fact, she was in a league of her own, and no one, until the end of the night, even came close!

The only flaw was her pelat...biasaler lidah Melayu...sebut sixty six, "sixty sick".

Lain dari tu, memang orang takkan sangka ler kalau kata dia ni masuk pertandingan. You could have put her into MTV's Faking It and passed her off as a jazz singer or something like that.

Kalau tahun lepas, Azliff the pink rocker wat lawak bodoh Isabella dia ngan lawak overdramatic, kali ni giliran Haider. Mamat ni cam tak sedar untungnya nak bagik dia peluang kedua ni. I mean...he made me more pissed off that Isa tak dapat peluang kedua sebab si Haider ni sia-siakan je peluang diberikan.

Memulakan show ngan aksi garu siku, it looked like he didn't know what to do. Mungkin dia ingat rock kapak ni laku, dan nak tampilkan diri dia sebagai rempit kot. Hello...Haider...nak jadik rempit pun kena ada skill tau. Bukan sebarangan orang leh wat rock kapak. There was no need for theatrics...dari ala merayu, dia nampak cam ala meroyan dan mengamuk. Aku kalau dok front row tempat keluarga Jeff tuh, aku da lari tuk exit terdekat sebab takut Haider terkam aku dan gigit aku! He looked like he would do that...

Karen picked the right song. Sebab satu malam lagu-lagu ala dull dan membosankan, minah Kelate ni pilih lagu lively sikit.

It wasn't quite the competition song (because anyone can sing better than Fauziah Latiff), but she seemed confident, lively and spirited. Semangat ler kalao cakap Melayu. Kekadang dia nampak kekok sikit atas pentas

Yang next si Velvet. Aku bab dia ni...aku salute. Sebab aku underestimated her. Sebelum ni sora dia ala nyaring, nipis, tapi malam tadi, she was amazing. Mendayu without mengilai, she displayed good control ler of her voice.

Kalau contestant lain pakai baju ala tak pakai bra (Astro takde budget kot), Velvet untung sebab mak dia bak baju ngan riben tambahan untuk elak fesyen payudara lanjut seperti dialami oleh para peserta yang lain.

Jeff? What can I say? Memang tone sora dia sedap, and even though dia bukan antara favourite aku, he has potential. Cuma dia ni...takde tarikan to the mass audience...and seriously, his personality and attitude tak appeal langsung on the stage. Nampak cam he thinks he's too good for competition. Cam seorang peserta musim lepas je attitude...

Nora lak masaalah sama ngan Tasha. Mengeran dan tak keluar suara.

Haziq continued the irritation. Seriously while a lot of people thought he was cute in his performance, aku think of him as nothing than a lousy clone of Ahmad Jais. Seriously kan...how do you sell an 18 year-old yang sound like an 80 year-old???!!!
With him, there appeared to be a distinct lack of personality and more important, versatility in style.

Never mind cam ada yang komen dia nyanyi pegang microphoen ala vibrator! Cam nak orgasm jer ngan mic tuh. But I have to say vocal projection dia bagus sebab walaupun nervous, it didn't affect him like a lot of the others.

In fact, Haziq bab tuh, quite among the best sebab sora dia clear and his pronunciation concise.
Diddy was an average singer to me (merasalah aku kena hamun ngan president Dazzling Diddy FC, naib presiden and communication director pasni!) Sora besar...tapi tak reti gunakan.

Mungkin salah lagu, tapi I think he was just totally uninspiring.

Zila seemed to have the same problem walaupun she did better with her dangdut attempt in Rindu. Gelek dia tak power, just like her voice. Cukup makan aja...nasib baik she made it.

Lotter came on next and I have to say this is one amazing boy! He did his own take of Sunday Morning and I have to say, I laughed like hell throughout sebab sora dia ala gabungan Jackson 5, Donald Duck dan The Chipmunks.

He was one of the more honest performers of the night tanpa berangan feel star.Cuma part dance feeling Michael Jackson aku geli ler sikit...but he was an eye opener and the living proof that you should never judge someone by their looks.

And last...and I have to say the least...Salima. Tolonglah!!!

What the freak was she up to? Memang aku da kata dia ni feeling ratu airmata dan peraih simpati yang memanipulasikan penonton. Masa Prelude pun...meleleh tak abih-abih...merasalah Astro abih budget tuk waterproof mascara jer...

Geli aku...sora terbabas nak mampos! I think she was easily one of the worst performers of the night. Camna laa juri pilih. Ini mesti atas dorongan yang buta dan pekak yang undi simpati/undi sebab dia bertudung.

Please ler korang...berapa kali nak cakap. Jangan judge someone based on what they wear. I mean...adus...lantak ler korang.

If you were crying konon emo nyanyian dia...then you should be crying cause you're losing your hearing! Aku tengok dia nyanyi...dengo....nangis gak...but for all the wrong reasons...

Untuk someone like Farhan yang otustanding gila...compared to someone like Salima yang melalak off key off pitch off her with her head...Salima yang dapat perhatian. Gila ker haper???
Dahler...lantak ler korang.

Anyway...sempat ler kan gosip sesana sini pas abih. Rata-rataaku puas ati...tapi tuh lr pasal. Salima je jadik peng-spoil mood aku. Binatang tul...rezeki dia la. Untuk satu peminat...dia akan ada seorang pengkritik. We'll see how long she lasts. Atas dasar kesian...atau apapun selain bakat, budak tuh akan malu gak in the end. Tengok je...sejarah dah membuktikan...

Aku kesian je yang patut tapi ebab agenda dan propaganda...tersingkir...well...life is never fair...
Tapi it wasn't all that bad a night...it was funny in some parts...especially when you have friends around to make you laugh.

Abang Bad menjadi perhatian kami sebab tengok stress level dia semakin memuncak suspen kalau Diddy dapat ke tak...susahnya nak jadik presiden fan club.

Si orang gila sorang ni lak dok merembes je keja teruja kerana Yazer dok belakang kita dan lepak ngan kita semalaman. Tu laa akibatnya kalao asik fantasise je pasal orang tuh...

But it was great to see Bob, Farah Zahid, Edlin...along with the rest cam Burn and Sahri as well as Felix and Akma (sedih terkenang cinta separuh jalan) along with sapa agik ek.. menari Menuju Puncak.

Abih je...dalam 1 pagik lebih tinggalkan perkarangan Astro pas sessi gossip sana sini...dan headed to the office nak wat page tuk esok punya news story for the concert and then update blog terus.

Oh by the way...something happened masa on the way ke Konsert Prelude.

Tengah rushing ke Astro sebab lambat pick up orang mental akibat lepak ngan orang tua aku (quality time ngan family ma dan bukan membetulkan eye liner seperti didakwa orang gila tuh)

Sampai kat Bukit Jalil...ya ampun...da cam giant parking lot. Keta tak gerak. Polis traffic feeling America's Next Top Model (elongtate...stretch those legs to make them look loonger etc)
Dok belakang the worst drivers in the universe, so aku naik ler road bully aku cilok sana sini.

Time potong line ni, sangkut depan polis sekoq ni. Binatang!

Time aku pemandu berhemah takde lak ko. Time orang cilok aku takde lak ko...Kena tahan terus. Aku tengah naik hangin satu badan...dia lak muka bengis datang kat aku dan persoalkan tau tak kesalahan aku lakukan.

Nak je aku maki...taulah...that's why I'm here and that's why you're there...bodoh!!!
Eee!!! Geramnya!!!

Pastu cakap slow motion kena saman ni...entah merapu...aku pun cakap, bebaik aku ada function kat Astro, dah lambat. Dia kata something along the lines of so what...and pun naik darah agik.

Kalau nak saman saman jer lah...heran ke? Dia taken aback sikit. Apa ingat aku nak bagik duit kopi ka? It's a crime to bribe (plus abang angkat aku semua leh tolong...gelak jahat!)

Masa amik smart card aku...dia tanya mana lesen? Why do they come across this way?

"Dah kat dalam tuh..."

"Oh..." You mean you don't know???

Dia slow motion balik ke motor dia nak tulis saman. Pas dekat limint baru nak kuar buku saman. Ingat aku nak merayu lah tuh!!!

Aku gerakkan keta aku blocking the two lane road. Orang semua dok horn aku...aku ok jer. Dia last-last mai balik hulurkan IC katakan takyah saman sebab lambat kalau nak saman (sapa suruh tanak belajar baca dan tulis) so dia lepaskan aku. Aku jeling je lah...am I supposed to be thankful? Kowser dia power trip ngan aku!

Aku jeling and threw my license on the dashboard.

"Terima kasih pun takde ke?" Sinis nya...pedasnya...ko wat muka bengis nak demand aku merayu...pastu nak aku tima kasih.

"PERLU KE NAK TERIMA KASIH?"

Merasalah kalau gila aku datang....if you don't treat people with respect, don't expect to be treated any differently.

You earn respect...you don't demand it!

Adus...I feel that way again...ok ler...nak balik tidur. Esok 11 pagi nak ke Astro tuk PC meka yang terkeluar Aku post pics esok jer la ek...dalam tengahari sekali ngan posting terbaru ok...ciao.

By the way...kalau ko antara beribu yang menyemak jalan gi tengok MY Team wat lawak lawan ngan team Malaysia....lain kali dok rumah je. Orang wat TV wat per bangang...menyusahkan orang lain je. Ada paham? Update again later this afternoon (Monday ler)

Untuk ulasan maha maut - click sini
Untuk ulasan fesyen show tajaan Kamdar - click sini

Sunday, May 28, 2006

Pra-Prelude?

Just a few hours before Konsert Prelude, ni sikit lagik pasal salah satu calon antara 20 peserta harapan Akademi Fantasia musim keempat.

Kali ni, tak lain tak bukan, I wanted to post mengenai Tasha. This has been on the forums lama da, cuma kira save the best for last ler kan.

Semua da tau Tasha tu awek Aqasha. Yerlah...nak kata spekulasi pun...ramai da ngaku jadik eyewitness meka berkepit....myspace memasing pun top of the list, sorang agik tuh. So I guess it's not too hard to figure out. Cam one of the guys in the msjbox said ler...bila ler Akademi Fantasia nak wat kejutan.

Well seriously....she's not exactly one of my favourites. In fact...antara para perempuan...kira haus gak suara dia. Definitely not one of the best of the ten girls vying for place nak masuk Akademi. These pics were taken from her myspace (pada sapa yang carik dia on friendster, don't bother sebab aku rasa peminat ke keluarga yang bukak yang tuh)


Merasalah lurah dendam nasi lemak 50 sen tanpa lauk! Yang best pic tuh yang aku kalakar sikit...I mean Tasha and Fasha...what a tongue twister...NOT! Anyways, listing down ther the ones who can actually sing (tolak ketepi kalau harapkan setakat rupa) Tasha is not exactly top of the list.

I mean she looks like a nice gal and all...tapi seriously...I don't know kalau tu cukup nak layakkan dia masuk.

Pada mereka yang tengah pening membuat pilihan...ni ler senarai lagu untuk persembahan malam ni di Konsert Prelude Akademi Fantasia.

▪RICH - I'll Be (Edwin McCain)
▪ZILA - Rindu (Rhoma Irama - versi Meggi Z)
▪TASHA - Sangkar Emas (Endang S Taurina)
▪HAZIQ - Umpan Jinak Di Air Tenang (Ahmad Jais)
▪NORA - Kali Terakhir Ku Lihat Wajah Mu (Uji Rashid)
▪FARHAN Route 66 (Natalie Cole)
▪KAREN - Di Muara Sepi (Fauziah Latiff)
▪LIYA - One Thousand Million Smile (Sudirman)
▪LYNN - Kau Pergi Tanpa Pesan (Zaleha Hamid)
▪LEZZ - Kasih (Ermy Kullit)
▪VELVET - Naluri (Hadirlah Kekasih) (Nora)
▪SALIMA - Syurga Di Telapak Kaki Ibu (Aishah)
▪HAZAMA - Zakia (Ahmad Albar - versi Sweet Charity)
▪HAIDER - Untuk Mu Ibu (Exists)
▪FAIZAL - Pelangi Petang (Sudirman)
▪LOTTER - Sunday Morning (Maroon 5)
▪AMIRUL - Biru (OAG)
▪JEFF - Picture Of My Life (Jamiroquai)
▪DIDDY - Mimpi Yang Tak Sudah (Ibnor Riza)
▪SHAZ - Mungkir Bahagia (Hazami)

Siapa yang akan layak? Well...kalau ikutkan apa yang aku dengarkan...and perlihatkan dan perdengarkan dari preview hari itu dan juga dari Tirai Akademi Fantasia, ini senarai aku rasa patut layak kerana mempunyai pakej lengkap untuk masuk ke Akademi Fantasia. My top twelve is : untuk bebudak lelaki, Amirul, Rich, Faizal, Diddy, Lotter dan Haziq.

Antara bebudak perempuan, the girls I think rock are, Farhan. Karen, Velvet, Liya, Lynn dan Zila.

Tasha memang aku tak berkenan because I think she doesn't sound half as good as she looks, while Salima ni, leh challenge ngan Nora sebenarnya nak jadi ratu airmata. Kalau ikutkan Debaran Akademi Fantasia, pun leh dengarkan vokal dia jauh sangat standard. Jangan ler sebab pakai tudung lak ramai yang suka.

Cam aku kata...ni bukan Pengacara Jemputan Nona!

Aku pilih Zila sebab aku rasa dia ada potential...bukan sebab cam separuh orang yang wat camtuh sebab kesiankan kerana dia budak Felda dan mak bapak toreh getah. Undi ler untuk sebab yang betul...

Aku rasa kalau lain pun senarai yang layak malam ni...tak jauh beza ler dari apa aku predict because most of them are quite apparent sapa will make it and sapa won't.

Guess aku untuk Haziq layak...mungkin tersasar kalau Hazama layak. Antara dua. Yang outisder for the chance is Shaz and Jeff. Haider je aku rasa takkan get through because tahun lepas dia shine sebab lack of competition...this year ramai lagik yang leh nyanyi...so mungkin atas faktor kesian leh kot.

Pompuan...outsiders are Tasha, Salima and Leez...even though I think jauh sangat standard meka...

Well...we'll see. Pada mereka yang akan ke Studio 1 di Astro, jumpa petang ni.

Apapun sementara anggota keluarga aku in abang Badrul, sultanmuzaffar and Fiebie memperjuangkan Dazzling Diddy FC, aku akan melaungkan sokongan aku untuk F&F...Faizal dan Farhan!

Balik Astro malam Sabtu lepas serempak bebudak abih rehearsal. Semua lambai...eee...rasa bersalah lak wat senyuman plastik...yerlaa...tanak bunuh semangat meka yang aku rasa hopeless....well good luck lor.

Full review of Konsert Prelude Akademi Fantasia tengah malam ni.

Saturday, May 27, 2006

A picture is worth a thousand words...

Terasa rajin lak nak posting entry baru sebab esok takde program leh tidur seharian...whcih means malam ni nak clearkan email dan pelbagai benda yang aku takde masa check berapa ari ni online.

My posting today?

Read the title of this entry. If this is true, what do the ones below say.

I don't like to moralise situations, tapi these pictures came from a friend from Jeff's page off friendter. Korang pepandai ler carik sendiri ek.

Aku dah kata aku takkan dedahkan myspace atau friendster milik bebudak nih, but good luck ler when their pictures from their private life before starts circulating and people start debating stuff about them.

Tu ler...awal awal...kalau nak jadik artis...dah tau peluang nak mai, get it all off. Destroy all proof that could cost you your stardom.

The pics below is of course of Jeff, sorang lagik calon untuk Akademi Fantasia musim keempat.


So....let's see what comes up next dan sapa ler mangsa seterusnya ek...these kids better be ready for their lives to be fully exposed.

Yang aku pelik tuh...dah tau nak masuk Akademi Fantasia...tatau nak clean up their act....amacam tuh???

Well...I wish good luck to them...cause they're going to need it as the competition gets brutal!...

Friday, May 26, 2006

Caramu...dan caranya berbeza...

Sorry ler guys kerana tak posting untuk beberapa hari ni. I've been really bogged down with work and various commitments. Lagikpun, aku lum kena bahang Akademi Fantasia, so cam tak semangat sebenarnya nak posting apa lelebih sangat pasal musim ni.

Maybe after Konsert Prelude Ahad ni, I'll change my mind, but until then, I still think this is pretty much the least promising lot. Well...judging by what I see lah so far kan.
So sebelum apa-apa, just a quick recap of my week.

Last Friday, paper aku kembali di relaunch ngan new look. Yeah...we're back bigger than ever. Boo...it means back to the nose to the grindstone routine etc.

Apapun, hope you guys checked out the new Malay Mail dah cause it is definitely more colourful. And for those yang kerap follow column aku (you know which one - kalau tatau takyah ler tanya ek), it's no longer on Monday, but on Thursday.

Ni because kalau dulu Buzz, the entertainment pullout was daily, this time around it's only on Thursdays disebabkan they've introduced more lifestyle based pullouts daily.

Tapi...watch from next week sebab nak bagi column tuh new look sikit...so tunggu!!!

The relaunch itself was fun! We had it as the KL Convention Centre. Nak ucap tima kasih ler bebanyak kat Freddie Fernandez, keluarga Maestro sebab sudi tunaikan permintaan aku tuk keluarga Akademi Fantasia menghadirkan diri.

Thanks ler so much to the ladies, Akma, Farah...as well as the gents in bro Zahid, Mawi, Sahri kerana sudi ler memeriahkan majlis. Yanie pun mai ngan auntie Stella, mak Ning. Nikki sibuk ngan album launch dia kat Sabah manakala si Ning tengah soundcheck lak tuk show malam tuh.

Still terima kasih ler bebanyak semua yang hadir...kak Deja Moss and all.

Apapun, untuk mereka yang masih menghargai bakat-bakat daripada Akademi Fantasia, and not just preoccupied with yang akan datang, ni some of the pics of them on last Friday tuh.



Wokei....this bit is cool! The best guests for the evening were of course, Joey G..and oh...JP too dari Channel [V] (Bid It! and Popparazzi). It was extra cool that they were there because they were the first edition punya cover story for our entertainment section.

So kalao ada yang minat Joey...and ehm...JP, here are some pics of them, promoting themselves and of course, The Malay Mail. (Think Joey looks cute like Shane from Westlife - and nuts to whoever likes them cause both pun married da!)

So after the event, pegi lepak KLCC with Halim, Sangheetha and partner as well as Dawn nak tengok wayang. Lepak abih pekena kopi sat, then went to watch Over The Hedge. It was absolutely hilarious!

As animated movies go, this one had everything too. Definitely a must watch in my books!

Now let's see. The weekend wasn't that eventful, but quite restful. Which I think I'm definitely going to need because suddenly, in the rush to prove something (though I haven't quite figured out what) before my birthday where I won't be celebrating turning the big 3-0...I seem to have a lot of stuff lined up.

This week itself memang taken up gila babas....and aku sampai takde masa nak ikut Nota Prelude. Even Tirai Akademi Fantasia pun aku tak sempat menonton, but then again, usually, I don't think I'd miss much because the programmes are usually more the direction of what programming wants us to believe about the kids.

So, when I watch Konsert Prelude ahad ni, I will definitely be watching in totally free of bias. Erm...tau ler sudah ada cheerleaders untuk Didi in head cheerleader, choreographer cheerleader and pom pom specialist (merasalah DAZZLING katanya...), but I don't really fancy him, unless something changes my mind later.

At the moment, kalau dulu I supported the M&M movement (Mawi dan Marsha ler) I think this year, I'm going for the F&F!!! Faizal and Farhan!

But apapun, semua akan terbukti dalam Konsert Prelude.

On Tuesday, aku singgah ke Akademi di lokasi konon rahsia untuk membuat laporan tuk paper.

Sesiapa yang baca The Malay Mail, you would have seen the story on mananya lokasi Akademi kali ini di Shah Alam, iaitu dengan menggunakan gudang yang lama dah dikosongkan. Ni beberapa gambar yang ada dikeluarkan dalam The Malay Mail. By the way, masa aku lalu awal pagi, signboard besau Akademi Fantasia da naik. Tapi petang tengok meka cover lak dah. So dalam gambar tak nampak signboard ler...tapi at least sah tau tempat dah. Merasalah...kalau nak info paling upated dan review yang pedas....apa agik...pick up ler The Malay Mail (promo...jangan tak promo!)

There are a lot of things I've been hearing ler about bebudak baru nih, so a simple glance through would be easier ler kan.

*Yang berpunya sudah termasuk Didi, Leez, Amirul (sendiri ngaku masa jumpa), Jeff (carik ler online...ada info), Tasha (sapa tatau dia kan awek Aqasha...carik ler bukti sendiri online). Yang lelain tarak info kukuh so no comment.
*Dengar khabar si Salima ni tak bertudung sebelum Akademi Fantasia. Entahler bila dia kenakan tudung...so no komen kecuali ada info kukuh.
*Haider ni...erm...korek ler info pasal tahun lepas. Banyak gak story...
*Shaz adik-adik...pepaham ler sendiri

Banyak lagik sebenarnya...but who knows where the truth lies. Jangan nanti esok star baru melenting kena korek abih private. Dah tau awal-awal itu syarat nak glamer...tak suka baik quit skang. No one forced you into picking up the phone...or going for the auditions (pinjam P. Diddy punya line dari Making The Band 3)...so tima ajalah ek kang...

By the way...I hate all this sentiments thing going into the choice of candidates. Memang ler duit korang...tapi pepandai ler sikit memilih. Contoh, Salima...ramai suka hanya sebab imej...adus...ni bukan competition cam Pengaca Jemputan Nona laa...korang ni. Ni Akademi Fantasia....

Ada ler someone ni (malas sebut nama) yang sebut-sebutkan pasal Zila ni dari Felda. Bukan tak berhati perut dia datang dari keluarga susah...tapi untuk aku semua itu tak patut diamik kira.

Judge them by their talent. Kalau tadi aku kata ini bukan Pengacara Jemputan Nona...pada masa yang sama, Akademi Fantasia juga bukan program Bersamamu!

Tak paham-paham konsep ke???

Aiyo...seriously...bab aku sokong? Erm...selain F&F aku da pun nyatakan sokongan aku untuk sapa berdasarkan kritiria vocal, personality and commercial package (in that order).

Apapun, let's hope the worthy ones get in.

Miracles do happen and the good do get through. Cam tengok American Idol semalam.Puas ati Taylor Hicks menang. Go soul patrol! Kowser Katherina McFarter...McPheever konon...ptoiii (lodah sikit). The same ones yang sibuk pasal charity in talent competitions ni ler yang sibuk sokong dia...seriously...

Again Mandeesa, Paris and Chris...McPhee tuh bosan nak mampos. Nyanyi sumbang mahram. Thank God Taylor won.

By the way...last bit of addition to this entry. Look out for the Caramu music video soon. Meletop!

It's a dance video so memang tight and punchy gila. So keep voting for the song on all radio stations ek. ERA dah naik lagu tu ke No. 3 setelah sembilan minggu dalam carta!!!

Si Nikki shooting tuk video tu on Wednesday. Si Zahid ada sekali. Adoi...kesian Zahid ilang wallet dari malam sebelum tuh kat event Karyawan kat Dewan Felda. And just found out mama dan papa dia dah pindah balik ke Teluk intan lor....mama....papa...tak bagitau kita pun...sedih....uwarghhh!!!

Erm...esoknya, shooting untuk single seterusnya pun dijalankan, iaitu untuk music video Imaginasi.

Keep an eye out for the video ler...

Ok ler...nak ciao. Ada keja lagik nak abihkan...sebelum the weekend. Tuh pun dapat relax only on Saturday. Sunday dah Prelude...ok...be posting soon.

By the way, on Sunday night (or early Monday morning) look out for my review and comments on Konsert Prelude. Ada apa-apa yang hangat aku postkan on the spot lak ek....so keep checking for updates...

Monday, May 22, 2006

Tungguuuuuuuuuu!!!

Aku tak nak blogging hari ni sebab banyak keja. Bersedia untuk kompilasi berita Akademi Fantasia terkini.

Dan ada berita aktiviti esok sikit...merasalah Astro! (gelak jahat!)


Thursday, May 18, 2006

Rich!

Mulai hari ini, aku nak buat ala CSI sikit (nak curi kata-kata seseorang kawan tu).

Kalau biasa kami disajikan 'kejutan' (yang jarang terkejut sejak musim ketiga), rasanya orang ramai pun mampu membuat kejutan yang sama. I mean there's so many of us, we can probably come up with something that even Astro's researchers can't put together right?

So anyway, inspired by a tip-off seseorang chatter kat msjbox aku, kita nak start siri baru kat blog aku nih to look into just how much reality we can take.

Dalam erti kata lain, aku mengharapkan korang semua yang membaca, untuk tip off aku pasal apa pun info, baik atau buruk, mengenai mereka yang kini bergelar calon-calon Akademi Fantasia 4.

Bukan je demi tujuan murni tuk mengumpat (gelak...gelak) tapi tuk kongsi ler lebih info mengenai budak-budak ni (yerlah tuh!)

Sekaligus, at least kita dapat pastikan, Astro kena kerja lebih keras tuk nak mengejutkan kita (kita kejutkan diri sendiri pun ok apa...)

So anyway, to kickstart the series, ni pasal Rich, mamat rock yang berasal dari negeri dibawah bayu.

Yang kelakarnya, sama cam kes Reza tahun lepas, mamat ni da lama based kat sini, so again, misleading ler nak bagitau dia ni asal dan dilahirkan (cuba cakap tepat sikit by where they are now) seolah nak mancing undi ikut negeri (kan?)

Still...here's the info on Rich that you probably didn't know.

For most from the underground, you would be already screaming "sellout!" for yes, Rich is a member of the band Estranged. In fact Rich ler vocalist of the indie band.
Estranged was formed in the year 2001.

From the biography of the band, Estranged ditubuhkan Rich and another member yang masa tuh bersama menuntut kat International College of Music (ICOM)

The band ada ler main gigs sana sini, with their first listed at TwelveSI.

Meka juga particicipated in the Asian Beat Competition for year 2001 and finished as second runners-up for the competition which was organized by Yamaha.

Kemunculan meka yang paling banyak exposure sekali, ialah masa meka bersama menjayakan banyak lagik band lain dalam acara Rock the World 4 (siri ke empat...Rich nak masuk Akademi pun siri keempat...lucky number kot)

Selain tuh, meka ada amik bahagian dalam high profile shows such as the Asian X-Games (2004), selain beberapa acara AXN (dalam tahun 2003 dan 2005), selain gigs bersama musiccanteen.com.

Rich sekali ngan bebudak Estranged pernah juga muncul dalam talk show Lo (yang juga pengelola and penganjur for Rock The World), iaitu Latte@8.

Meka menjadi guest band untuk pertandingan Linkin Park dianjurkan MTV dan setelah memacam lagik pengalaman, the band finally keluarkan its album yang mengandungi 11 lagu yang mengambil empat bulan untuk dirakam (siap pada bulan Disember 2004).

Tajuknya - In Hating Memory. Album tuh terdiri dari 10 lagu omputeh and one song in Malay.

Single pertama Velocity keudara June 2005 setelah diputarkan Burn and Rizal Xfresh FM dan Jakeman hitz FM.

Pepandai ler carik, both the band and Rich ada myspace, but I won't reveal here for reasons of privacy kan...tapi kalao korang rajin, carik mesti jumpa...

Ini beberapa gambar kumpulan Estranged (ketika ler sebelum Rich pepandai rancang nak masuk Akademi Fantasia). Apa ler rasanya masa depan band ni kalao dia dapat?

So setakat tuh info dan pics yang leh kami kongsi. Kalau korang ada info atau gambar-gambar, tak kisahlah ler ko sedara ke...kawan ke...bekas madu ke...cita ler sikit pasai buda-budak ni.

Apa-apa, email aku kat auzin@hotmail.com segala info atau pics korang ada and I'll credit you as well. Kita tunggu apa maklumat seterusnya we can get on these kids...
Keep it coming ek!